رابطه اختلاف قرائات با عدم تحريف قرآن

چکیده

قرآن كه معتبرترين منبع معارف اسلام و معجزه جاودان رسول گرامي(صلي الله عليه و آله وسلم) است تنها كتاب آسماني است كه از تحريف مصون مانده و بشر از آوردن حتّي سوره‌اي كوچك‌ همانند آن عاجز است. مسأله مصونيت قرآن از تحريف از جهات مختلف داراي اهميت فوق‌العاده‌اي است و اگر مصونيت قرآن از تحريف به اثبات نرسد هر گونه استدلال به آيات قرآن مورد ترديد قرار مي‌گيرد.
از طرفي وجود اختلاف قرائات در تاريخ قرآن دستاويزي براي عده‌اي شد كه ادعاي راهيافت تحريف در قرآن را فراهم سازند. كه مي‌توان اين ادعا را با متمايز دانستن قرآن و قرائات و اينكه قرآن نص الهي است و داراي يك حقيقت واحد است ولي قرائات پديده‌اي است كه از سوي قاريان رخ داده و متواتر نيستند پاسخ داد و همچنين با بررسي‌هايي ادله‌ي موافقان تحريف مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه رواياتي را كه به آن استناد كرده و دال بر تحريف قرآن دانسته‌اند اين روايات با دلايل مختلف مردود و بي‌اساس شمرده شده است و با بررسي‌ روايات ميتوان گفت كه اين روايات يا در حوزه اختلاف قرائاتي است كه به صيانت قرآن لطمه نمي‌زند يا در مقام بيان معنا و تفسير آيه است كه از روي سهل‌انگاري به عنوان اختلاف قرائات مطرح شده است. و همچنين ادله اي كه مخالفان تحريف براي اثبات عدم تحريف قرآن بيان كرده‌اند هيچ ارتباطي و ملازمه‌اي با اختلاف قرائات ندارد.
از اين رو، اختلاف قرائت‌ها و روشن شدن حقايق آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، چرا كه ديدگاه ما را نسبت به اصل اعتبار و سنديت قرآن روشن مي‌شود.
كليد واژه ها: قرآن، قرائت، تحريف، اختلاف قرائت.


نگارنده
اعظم جزيني درچه

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.