مباني و شرايط لزوم تعلم احكام شرعي و قوانين جزايي

 

چکیده
بحث از مبانی در میان علمای فقه و حقوق تحت عناوینی چون اساس، جوهریا طبیعت حکم و قانون مورد بررسی قرار گرفته است. مبانی، چرائی هارا با دو رویکرد منابع و مبانی مطرح می کند؛ با رویکرد مبانی ، فلسفه یا حکمت مسئله ای مورد توجه قرار می گیرد و با رویکرد منابع یعنی؛ این حکم شرعی چون درادله اربعه آمده است، باید به آن عمل کرد. بدان معنا که هر حکمی که منشأ و مصدر آن یکی از منابع معتبر شرعی باشد، الزام آور است که این الزامات از خطابات شارع فهمیده می شود بنابراین تعلم این خطابات لازم و ضروری است و این وجوب مورد اتفاق همگان است و از مصداق های بارز فرض های حقوقی، اطلاع یافتن از قوانین و احکام است. و در این نوشتار با توجه به سؤال اصلی به مبانی این لزوم و وجوب پرداخته شده است و از بررسی نظرات علما و فقها بدست آمده که مبنای این لزوم و وجوب،حکم عقل است و اگر هم در شرع خطابی در مورد آن بیان شده ، از باب «اَطِیعُوا اللّه» است و جنبه مولویت مولی مورد نظر نمی باشد. و در ادامه نحوه ی لزوم تعلم را بیان کرده، چرا که در نحوه ی این لزوم در بین اقوال علما اختلافاتی بیان شده و بعضی وجوب این تعلم را از باب مقدمه دانسته و معتقدند که وجوب غیری یا از مصادیق مقدمات مفوته است و بعضی واجب نفسی دانسته و بعضی واجب ارشادی بیان کرده‌اند و در آخر شرایط لزوم تعلم عنوان شده است که مشهور فقها معتقدند که تعلم احکام عباداتی که مبتلا به است، واجب است و غیر مبتلا به، تعلمش واجب نیست و در مورد قوانین جزایی هم به شرط این که وسایل انتشار قانون و مدت کافی برای اطلاع افراد در نظر گرفته شود تعلم آن‌ها هم واجب است.
واژگان کلیدی: مبانی- تعلم– حکم عقل– حکم شرع– مقدمات مفوته– قوانین جزایی


نگارنده
منيره امين‌نيلي

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.