پس از پنجاه سال

دکتر سید جعفر شهیدی با نگار ش کتاب “پس از پنجاه سال” فصلی تازه را در تحلیل قیام سید الشهدا ء رقم زده است . این کتاب  با قلمی شیوا ، متقن و مستند به منابع اصیل تاریخی،قیام امام حسین (علیه السلام) را روایت نموده است.نوع مواجهه ی دکتر شهیدی با تاریخ در تحلیل حادثه ی عاشورا نو و بدیع است .در این کتاب بیش از آنکه در جستجوی “چگونگی ” آن رخداد عظیم باشد، به دنبال “چرایی” حادثه عاشورا است.
نویسنده علت فاجعه را فقط در سال 60 و61 هجری جستجو نمی کنداو نقطه عزیمت خود را برای تحلیل حادثه ، سالها قبل قرار داده و به همین علت این نام را برای اثر خود برگزیده است.
آنچه این کتاب را از دیگر آثار ی که آنها نیزاز صبغه ی تاریخی بر خوردار ند جدا می سازد رویکرد عبرت جویانه ی آن است .مراجعه به تاریخ کم نیست،آنچه کمیاب است نگاه عبرت جویانه به تاریخ است.
استاد شهیدی بر شیوه ی کار تاریخ نگاران گذشته این اشکال را وارد می بیند که آنها غالباً به روایت گری و نقل حوادث اکتفا کرده اند و به همین دلیل جامعه ها را از گرانبها ترین قسمت گذشته ی خویش محروم ساخته اند.او به روایت گری تاریخ به دیده ی یک وظیفه و رسالت عظیم می نگرد که اگر تاریخ نگاران گذشته به ادای این وظیفه آنچنانکه بایسته و شایسته بود همت می گماردند ،چه بسا جوامع ،خطاها و شکستها ی کمتری به ثبت می رساندند و موفقیت های بیشتری از خویش به یادگار می گذاشتند.

 از کتاب در امتداد عاشورا

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.