موزه عبرت

 به گزارش رابط خبر؛مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه ،دیدار از نمایشگاه موزه عبرت ایران مورخ 95/12/1با حضور کادر و طلاب برگزار شد.

در بدو ورود با استقبال و خوش آمد گویی یکی از مبارزان سیاسی دوران قبل از انقلاب جناب آقای احمد شیخی طلاب وارد موزه شدند، وی خلاصه ای از اتفاقات در سالهای قبل از انقلاب که خود شاهد برخی از آنها بود، را بیان کرد . ایشان یادآور خاطراتی از مکانی با نام شکنجه گاه بود که از واپسین روزهای حكومت منحوس پهلوی ، محبس و شكنجه‌گاه آزاد مردان و شیرزنانی بود كه جرمشان فریاد عدالتخواهی، آزادی  و رهایی از  یوغ استکبار بود.

  وی خاطر نشان کرد این زندان حدود 6000 متر مربع در سه طبقه و دارای چهار بند انفرادی، با 86 سلول یك و نیم در دو و نیم متری و دو بند عمومی با 18 سلول است .كه بزرگترین آنها 30 متر مربع بوده و 30 زندانی را در خود جای می داد. سلولهای با مساحت تقریبی 20 تا 30 متری وقتی  30 زندانی را در آن نگه داری می کردند، چیزی كم از سلولهای انفرادی با مساحتهای بسیار كم نداشت.

وی افزود: ظرفیت كل بازداشتگاه حداكثر 200 زندانی بوده كه در آن تا 800 زندانی نیز نگهداری می شد. زندان بگونه ای طراحی شده بود كه كمترین صدایی از داخل به خارج نفوذ نكند.

شیخی که خود در سال 1353 به مدت 3 ماه  به جرم پخش اعلامیه حوادث تلخ این شکنجه گاه را تجربه کرده بود ،یاد و نام شهدا و مبارزینی را زنده کرد که عمر خود را در این مکان گذراندند، اما حاضر نشدند به اسلام و اهلبیت خدشه ای وارد شود . شهدای والا مقامی همچون، مصطفی خمینی، بهشتی، مطهری، اشرفی اصفهانی، قاضی طباطبایی، قدوسی ، غفاری ، سعیدی، شهید اندرزگو و مرحوم طالقانی از جمله چهره های شاخصی بوده‌اند كه طعم تلخ زندان كمیته مشترك را چشیده‌اندو در ضمن در بیانات خود ازشهید طیب حاج رضایی، نام برد .که  از بازاری های تهران بود و مریدان زیادی داشت. قدرت و نفوذش در بین مردم بصورتی بود که می توانست شهر را بهم بریزد و چندین بار در زمان پهلوی به جرم غیر سیاسی به زندان افتاده بود. اما در قیام 15 خرداد از مریدان حضرت امام خمینی (ره) شد و وقتی به زندان افتاد با وجود شکنجه بسیار حاضر نشد به دروغ بگوید که امام راحل به مردم پول داده تا بر ضد شاه شعار دهند. ساواک او و حاج اسماعیل رضای را در 11 آذر 42 به شهادت رساند و در حرم شاه عبد العظیم حسنی به خاک سپرده شد و از طرف حضرت امام لقب آزاد مرد گرفت و طلاب نماز و روزه قضای ایشان را بجا آوردند. در مقابل این جریان نامی از مسعود رجبی برد. کسی که از زندانیان سیاسی بودکه بعد از انقلاب بواسطه او 17000 هزار نفر به شهادت رسیدند .

راوی نمایشگاه خاطر نشان کرد در این بازداشتگاه ،79 نوع شكنجه اعمال می‌شده است ؛از جمله آنها شلاق با كابلهای ضخیم برق، صندلی داغ،کشیدن ناخن، داخل قفس انداختن،ریختن آب سرد روی بدن و…، شکنجه های بود که بدان اشاره کرد. ابزار آلات شكنجه‌های گوناگون در موزه، گویای خوی ددمنشی كسانی است كه دستشان به خون مردان و زنان پاك این مرز و بوم آلوده بود.

از دیگر خصوصیاتی که راوی بدان اشاره کرد فاصله بین نوبت حمام رفتن زندانیان بود که بنا به پرونده زندانی متفاوت بود .اما اغلب حداقل 15روز  و حداکثر 1 سال برای زندانیان به طول می انجامید. مدت زمان حمام كردن نیز فقط5 دقیقه بود که اگر چند ثانیه ای بیشتر طول می‌كشید، زندانی مورد آزار زندانبانان قرار می گرفت.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.