توبه سلمان رشدی حکم اورا لغو نخواهد کرد

به گزارش رابط خبر ،نشست علمی با عنوان ” مبانی تصمیم گیری حضرت امام خمینی (ره) در فتوای ارتداد سلمان رشدی ” همزمان با سالگرد صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی،  در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه روز دوشنبه  مورخ 95/11/25 ، با حضور کادر و طلاب سطح 3 برگزار شد .

سلمان رشدی

حجت الاسلام محمد قربانی مقدم  مدرس حوزه و دانشگاه؛ در مقدمه بیانات خود، ضمن عرض تسلیت بمناسبت ایام فاطمیه گفت: از زمان شکل گیری انقلاب حرکت سوم در جهان شکل گرفت. قبل از انقلاب اسلامی، جامعه جهانی به دو قطب شرق و غرب- دنیای کمونیسم و لیبرال- متکی بود. با پیروزی  انقلاب اسلامی در ایران، همه منتظر فرو پاشی آن بودند. ولی کم کم هم صدایی و همراهی از نواحی مختلف با این انقلاب، باعث شد دشمنان برای خفه کردن این حرکت، جنگ را به ایران تحمیل کنند. این جنگ به نفع کشور ایران و افتخار آفرین برای ملت بود. با پذیرش قطعنامه سال 67  این نهال نوپا، متوقف وموجب سرخوردگی ملت وخوشحالی مستکبرین شد و تحمیل آتش بس به عنوان سندی در جهت اهداف فروپاشی آنها قرار گرفت. استکبار جهانی برای نابودی انقلاب؛ به حرکت ضد فرهنگی روی آورد که همان جریان تمسخر و توهین به مبانی انقلاب اسلامی بود. سلمان رشدی کتاب آیات شیطانی را در راستای تفکر آنهاتدوین نمود که  به پیامبر، همسرانش و حتی به امام خمینی (ره) به طور غیر مستقیم مطالب موهومی نسبت داد.

مدرس حوزه و دانشگاه با تلاوت آیات 53 سوره مبارکه زمر و 80 سوره توبه که می فرماید : «ای پیغمبر تو بر آن مردم (منافق) خواهی طلب مغفرت بکن یا نکن، اگر هفتاد مرتبه هم بر آنها (از خدا) آمرزش طلبی، خدا هرگز آنان را نخواهد بخشید، زیرا آنها (از راه فسق و سرکشی) به خدا و رسول او کافر شدند و خدا فاسقان را هرگز هدایت نخواهد کرد» تصریح کرد: این مجازات بخاطر آثار تمسخر در سلب روحیه، امید، حرکت و تلاش انسان است. مخصوصاً تمسخری که فرد را نسبت به دین و ایمان خود بی انگیزه می کند .

وی افزود: به دنبال جسارت سلمان رشدی، حضرت امام طی بیانیه ایّ، فتوای ارتداد و حکم قتل اورا صادر کرده ودر پی آن بنیاد مستضعفان جایزه ای برای مجری حکم در نظر گرفت .اما برخی از مسئولین در جهت تعدیل این حکم تلاش کردند که با مخالفت و اتمام حجت حضرت امام (ره) روبرو شدند که فرمود:«حتی اگر توبه هم بکند، باید کشته شود ».

قربانی مقدم با بیان مبانی فقهی و شروط ارتداد، اذعان نمود : حکم اعدام چند منظر دارد اولا در بحث ارتداد، حکم، اعدام است . دوماً توبه پذیرفته نیست یعنی حکم اجرا می شود، ولی امکان دارد خدا ببخشد. در نتیجه اگر فرد بالغ از روی قصد واختیار پیامبر را سبّ کرد، حکمش اعدام است .

  مغایرت با آزادی بیان، تروریسم قلمداد شدن مجری حکم وهمچنین بطلان حکم به سبب عدم برگزاری دادگلاه از جمله شبهاتی بود که بر فتوای حضرت امام خمینی مطرح و ایشان عنوان کرد. وی در جواب شبهه ی مغایرت داشتن با آزادی بیان، گفت: آزادی بیان به صورت مطلق در هیچ کشوری وجود نداشته و قابل اجرا هم نیست: مجازات اعدام قائلین به انکار هلوکاست در اروپارا به عنوان مثال مطرح کرد و آن را حربه ای سیاسی دانست و گفت آزادی بیان نباید همراه با توهین باشد در سازمان ملل یکی از قیودی که برای آزادی بیان مطرح است، عدم توهین است و حال آنکه  توهین به معتقدات بیش از یک میلیارد مسلمان هم باشد. آزادی بیان برای ازمیدان بیرون کردن رقیب است. در ایران به گفته امام آزادی بیان، قلم و اندیشه داریم ولی آزادی توطئه نداریم. شعارهای سیاسی از مباحث عقلایی جدا است.

 در جواب شبهه دوم بیان داشت: کلا ًبحث ترور بهانه ای برای سرکوب رقیبان و مخالفین است. به انگیزه سیاسی یا اعتقادی، فردی را کشتن، ترور می گویند. برای کشتن بن لادن در آمریکا دادگاهی تشکیل نشد. اگر ملاک اجرای دستورات دینی و تامین امنیت باشد، ترور بار ارزشی مثبت می یابد .

در جواب شبهه سوم همانطور که گفته شد اصل تشکیل دادگاه است ولی همیشه امکان تشکیل دادگاه وجود ندارد. سلمان رشدی حاضر به حضور در دادگاه نمی شد . گاهی موضوع به حدی واضح است که نیازی به تشکیل دادگاه نیست. رویه ی عقلای عالم این است جایی که ضرورت ایجاب می کندو امکان تشکیل دادگاه وجود ندارد، حکمی که صلاح است ، انجام می دهند. درپایان جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.