مهریه از دیدگاه فقه وحقوق

چکیده

ازدواج در شرع منور اسلام دو دسته حق و تکلیف را به دنبال دارد: 1- حقوق و تکلیف غیر مالی 2- حقوق و تکلیف مالی
از جمله حقوق مالی،حق مهریه زن است که مرد مکلف به پرداخت آن است،به عبارتی مرد مکلف است که مهریه را که از آن تعبیر به صداق نیز می شود،به زن بپردازد.بنابراین مهریه مالی است که بوسیله عقد ازدواج به طور متزلزل به ملکیت زن در می آید و البته ملکیت آن از سوی زن با شروط خاص امکان دارد.
در این تحقیق،تاریخچه و فلسفه مهریه بیان شده و تعریف،اقسام، نحوه وصول مهریه و میزان مهریه در شرایط خاص از جمله مسائلی است که در روایات اسلامی و حقوق مدنی به تفصیل در خصوص آن بحث شده است و این تحقیق به بررسی اجمالی آنها در این منابع می پردازد.
همچنین در این تحقیق با استفاده از کتب فقهی و حقوقی و بهره گیری از نظرات حقوق دانان و فقهای مربوطه،برخی علل روی اوردن به مهریه های سنگین و برخی از راه حل های پیشنهادی برای جلوگیری از روی آوردن به مهریه های سنگین،تعریف و موارد استفاده از حق حبس،صحت و عدم صحت به نرخ روز کردن مهریه، مشروع بودن خسارت تأخیر مهریه ای که به نرخ روز شده است،اجمالاً مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
البته در این تحقیق، مهریه حق مسلم زن متاهل دانسته شده که زن در صورت تمایل، هر زمان که اراده کند، می تواند آن را از همسر خود مطالبه نماید(بدون اینکه ناشزه شناخته شود)
بنابراین برای جلوگیری از اختلاف زن و شوهر بر سر مهریه و حفظ کیان خانواده لازم است تا حد امکان به صورتی که به شخصیت و حقوق زن خدشه ای وارد نشود،میزان مهریه کم گرفته شود تا بدین وسیله مهریه سنگین به عنوان یک فرهنگ غلط از جامعه ما رخت بر بندد.
البته مرد باید مهر را به نرخ روز و بر اساس تغییر شاخص قیمت همان سال به زن بپردازد. درغیر این صورت، زن می تواند ازطریق اجرای ثبت یا مراجعه به دادگاه، مرد را مجبور به پرداخت مهر به او نماید.
این چکیده از نوع چکیده راهنما است.
کلید واژه ها:
«مهر، نحله، فرضیه ، اجرو علایق می باشد. و مالکیت، خسارت، تأخیر تأدیه، شاخص قیمت، به نرخ روز.

نگارنده :مژگان نجفی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.