مقاله نویسی

 

پارامتر اصلی رشد علمی هر کشوری در گرو نگارش انواع مقاله می باشد و اگر نوشتن مقاله هیچ امتیازی نداشته باشد به جزء همین یک فاکتور، امروزه تنها شاهرایی که در جلوی راه ماست، نگارش مقاله می باشد. بالاترین خدمت به کشور و به حوزه های علمیه و در نهایت به خودتان تلاش در راه نگارش علمی مقاله است. مقاله اولویت های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به سرعت انتقال بالای آن در اینترنت و سایتها و به خاطر حجم کم آن برای چاپ و انتشار و انگیزه برای خواندن آن اشاره نمود.
 علمی مسئله محور است و مشمول یک پروسه می شود که از سوال شروع و به استنتاج ختم می شود.

1- مسئله یابی (شناخت مسئله)
باید دغدغه ی مردم و جامعه باشد: در اطراف ما
هزاران مسئله وجود دارد که ما می توانیم با ذوق و سلیقه ی خود به شرح و تحقیق درباره ی آنها بپردازیم.
به عنوان مثال این سوال که آیا الفاظ قرآن، از جانب خداست یا پیامبر (ص) : حال با تغییر دید و نگرش خود می توانیم این گونه این مسئله را بیان کنیم.
اگر الفاظ قرآن از جانب خدا باشد چه تأثیری در حقیقت وحی دارد؟
و یا اگر الفاظ قرآن از جانب پیامبر (ص) چه تأثیری در حقیقت وحی دارد؟

2- اجرای تحقیق که طی چند مرحله :
الف: گردآوری اطلاعات
ب: ارزیابی اطلاعات صورت می پذیرد.
بهترین راه برای گردآوری اطلاعات مراجعه به مجلات معتبر (فارسی – عربی- انگلیسی) و در مرحله ی بعد سایتهای اینترنتی و در نهایت کتابخانه ها می باشد.
در ارزیابی نیز یکی از شاخصه های مهم به استفاده از مجلات علمی بر می گردد.
3- تدوین گزارش که در قالب : کتاب- مقاله – فضاهای مجازی ارائه می شوند.

اجزای مقاله:
1- عنوان مقاله 2- کلید واژه ها 3- چکیده 4- مقدمه 5- متن اصلی (بدنه) 6- منابع
عنوان مقاله:
پوشش دهنده ی کلید واژگان است و حاکی از توان علمی محقق باید گویا، فصیح و بین 3 تا 8 کلمه باشد.نه اعم از محتوا باشد نه اخص از آن – از عناوین کلیشه ای (برخی – برسی- درآمدی و …)پرهیز شود.
مجاز نیستم با مباحث ادبی خلط کنیم. از ادبیات فانتزی مانند (همراه شما، با شما و …) پرهیز شود. به عنوان مثال؛ همراه با دایره المعارف …

چکیده
عصاره و فشرده ی مقاله می باشد. بین 150 تا 200 کلمه است. برخلاف پایان نامه که حداقل 300 کلمه است.
چکیده ی راهنما مشتمل بر 3 نکته است: 1- توضیح کوتاه راجع به عنوان مسئله (چه چیز و چرا انتخاب کردیم.) 2- بیان نکات کلیدی مسئله: سوال اصلی+ جواب سوال 3- مهمترین یافته های تحقیق را بیان می کنیم.
انواع چکیده: 1- تمام نما 2- راهنما 3- سو گرفته 4- انتقادی
در چکیده تمام نما؛ هدفها، پرسشها، روشها و یافته های پژوهش حضور دارند.
در چکیده سو گرفته: گزینشی کار می کنیم. فرضاً به سفارش آموزش پرورش می نویسیم.

چکیده انتقادی
ضمن بیان چکیده به ارزیابی آن نیز می پرداریم.
همه نکات نوشته شده در چکیده به زبان خود مخاطب است نه خواننده. و افعال با زمان ماضی به کار برده می شوند نه مضارع و حال
در کل
چکیده؛ آیینه ی تمام نمای مقاله است.
مقدمه
نقشه راه است و نحوه ی ورود ما را به مطالب نشان می دهد که از کدام نقطه می باشد.و بعد به شرح مسیر پرداخته که چگونه طی می شود و سپس نقطه خروج را نمایان می سازد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.