قاعده فراش ،شرایط وتحقق آن وکاربرد آن در لقاح مصنوعی

چکیده:
چنانچه نسب مشروع و قانونی طفلی، مورد اختلاف باشد، برای اثبات آن سه موضوع باید ثابت گردد: رابطه زوجیت، نسب مادری و نسب پدری؛ با احراز این سه امر، حکم به وجود رابطه ی نسبت نسب مشروع بین طفل و پدر و مادر، معین خواهد شد .
اثبات رابطه ی زوجیت با هریک از ادله ی اثبات دعوی - یعنی – اقرار ، سند ، شهود ، امارات قضایی و سوگند ، امکان پذیر می باشد .
در اثبات نسب مادری، باید ثابت شود که : اولا: زنی که مادر طفل معرفی شده ، کودکی به دنیا آورده است . ثانیا: این بچه ، همان طفلی است که اثبات نسب او مورد نظر است ؛ در اثبات نسب مادری نیز، از هر یک از دلایل قانونی ، می توان استفاده کرد.
اما اثبات نسب پدری دشوار تر از اثبات نسب مادری است . زیرا ولادت کودک از مادر ، امری خارجی و مشهود است اما تکون طفل از نطفه ی مردی مشخص، به عنوان شوهر زن، امری مخفی است که بدون آگاهی شخصی، صورت می گیرد؛ حتی خود زن و شوهر هم، از انعقاد نطفه، فورا، مطلع نمی شوند. بنابراین برای اثبات نسب پدری (در صورت شک به آن ) ، در جسجوی قطع و یقین نباید بود و هیچ دلیلی نمی تواند به طور قطع ثابت کند که کودک از نطفه ی فلان مرد است. آزمایش خون هم می تواند دلیل منفی بر نسب باشد نه دلیل مثبت ؛ یعنی آزمایش خون، عدم نسبت را، از لحاظ علمی می تواند ثابت کند، پس از این طریق نمی توان به طور یقین وجود نسب را اثبات کرد . بنابراین در اثبات نسب پدری باید به دلایل ظنی و امارات اکتفا کرد که یکی از آنها قاعده ای به نام «اماره ی فراشیا «اماره ی ابوت» ، می باشد.
کلیدواژه:ولدفراش،عاهر،حجر،نسب،قانونی،نزدیکی به شبهه.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.