مرور زمان از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ایران با رویکردی در فقه جزا

راضیه باقری دانش آموخته مرکز تخصصی فقه واصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود با عنوان مرور زمان از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ایران با رویکردی در فقه جزا دفاع کرد.

این جلسه با داوری جناب آقای دکتر سید محمدهادی مهدوی  و حضور استاد راهنما عبدالرسول احمدیان و استاد مشاور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی باقری سیانی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار گردید راضیه باقری در دفاع از پایان نامه خود  ابتدا به ساختار تحقیق خود اشاره کردند. ایشان افزودند: موضوع مرور زمان همواره از زوایای مختلف بررسی و ارزیابی‌شده است، یکی از مسائل پیرامون بحث مرور زمان که در این تحقیق بیشتر مورد بررسی قرارگرفته، جنبه حقوقی آن است. حال سؤال این است که جایگاه مرور زمان در فقه و حقوق موضوعه ایران چگونه است؟

در آیات و روایات به‌طور صریح موضوع مرور زمان بیان‌نشده است اما با توجه به مسائل مرتبط می‌توان آن را به اثبات رساند.

وی خاطر نشان کرد: در نظام حقوقي ايران با تأسي از ساير نظام‌های حقوقي دنيا نهاد مرور زمان به رسميت شناخته است. به‌طوری‌که قانون‌گذار ايران مرور زمان را نه‌تنها به تعزيرات شرعي بلکه به مجازات عرفي بازدارنده که تخلفات اقتصادي مندرج در قانون تعزيرات حکومتي نيز از مصاديق آن است تسري داده است.

گفتنی است : در حقوق موضوعه مرور زمان نسبت به جرائمی که مجازات قانونی آن از نوع مجازات بازدارنده یا اقدامات تأمینی و تربیتی و تعزیری باشد پذیرفته‌شده است و لذا در امور حقوقی و جرائمی که مستوجب مجازات قصاص، حدود و دیات باشند جاری نمی‌شود.

  • 5 stars
    نظر از: عابدی
    1395/09/22 @ 11:48:47 ق.ظ

    عابدی [عضو] 

    با سلام و خدا قوت
    ممنون میشم از وبلاگ ما در لینک زیر دیدن کنید
    منتظر نظرات شما دوست عزیز هستیم
    http://ivan.kowsarblog.ir/?p=305930&more=1&c=1&tb=1&pb=1

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.