مدیریت دخالت های اطرافیان در زندگی زناشویی

به گزارش رابط خبر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه؛ این واحد حوزوی به مناسبت «هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی » در تاریخ 9/ 12 /95 نشستی با حضور جناب آقای  محمدسجادی زاده روانشناس و مدیر فرهنگسرای خانواده، ویژه طلاب و کادر برگزارکرد.

محمد سجادی زاده با طرح چند سؤال جلسه را آغاز کرد و گفت: آیا  هر دخالتی بد است؟ آیا واکنش نشان دادن زوجین به خاطر  دخالت اطرافیان، ضروری است ؟ وی در ادامه افزود: در زندگی با دلسوزی ها و دخالتهای به جا و بیجا روبرو هستیم،  دخالتهای که اگر بر تصمیم گیری فرد تأثیر بگذارد، سرآغاز مشاجرات و عدم تعامل زن و شوهر با اطرافیان را در پی دارد.

 ایشان خاطر نشان کرد، آنچه حائز اهمیت می باشدآن است که بدانیم دخالتها، نظر دادن ویا اعمال نظر از طرف آنهاست. در چنین مواقعی جهت تصمیم گیری، زن و شوهر می توانند از بین 4 گزینه پیش رو، یکی را انتخاب کنند ؛1-علاقه های خود فرد 2- علاقه همسر،3- علاقه دیگران و4- مصالح زندگی، که  عقل سلیم حکم به مصالح زندگی می کند.پس تنها عامل دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی، خود زن و شوهر هستند.

 مدیر فرهنگسرای خانواده، اولین راهکار جهت عدم بروز چنین مداخله هایی را تصحیح نگاه  پدر و مادر خود و همسر دانست.  با توجه به آن که  والدین حقی برگردن عروس و داماد دارند ،گاهی دخالتهای دلسوزانه آنها به نفع زوجین نمی باشد و شرع مقدس هم  به هیچ وجه برای دخالت پدر و مادر در زندگی زناشویی، جایگاهی قائل نشده است.

وی احترام به والدین خود و همسر را از دومین راهکارعنوان کرد و گفت: اسلام در حوزه زناشویی به افراد اجازه دخالت نمی دهد.  اما همان طوری که والدین وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به دیگران را دارند به طریق اولی این وظیفه نسبت به فرزندان خود بیشتر است و در مقابل وظیفه فرزندان، حفظ احترام به هر نحو ممکن و بر آورده کردن مایحتاج ایشان در حد توان است .

سجادی زاده حفظ استقلال در خانواده را از دیگر راهکارهای جلوگیری  دخالت اطرافیان در زندگی زوجین دانست و اذعان داشت، درتمام تصمیم گیریها زن و شوهر باید با هم عمل کنند .

ایشان مدیریت معاشرت با خانواده های مداخله گر، توجه به نوع حرف زدن وعدم درخواست راه حل ازایشان، محدود کردن برخی ارتباطات و مهمتر از آن رعایت ادب و پاسخ گویی کریمانه در رد دلسوزی های نا بجای اطرافیان، را از دیگر راهکارهای برخورد با افراد مداخله گر، بیان کرد.

وی در پایان با بیان اینکه همه ی شما در رابطه با اطرافیان و نوع برخوردشان با خودتان مسئول هستید؛ اظهار داشت: مسئول تنظیم ارتباط عروس با خانواده داماد، داماد و مسئول تنظیم ارتباط داماد  با خانواده عروس، عروس می باشد.

  در پایان این نشست یک ساعته ، استاد در ضمن پاسخگویی به پرسش طلاب ، راه های ارتباط با فرهنگسرای خانواده، خدمات و امکانات آن را معرفی کرد . همچنین بسته های فرهنگی شامل بروشورهایی با موضوعات (دلسوزی های بجا و دخالتهای بیجا در زندگی همسران ،در روابط همسران پیش داوری ممنوع ,آقا خانم برای همسرت جذاب باش ،12 راهکار بقای مدیریت مشاجرت خانوادگی و4شماره  بروشور مثبت خانواده)  از طرف فرهنگسرای خانواده به طلاب شرکت کننده، تقدیم شد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.