شرايط ولي‌ِّفقيه با رويکرد تدبير و کارآمدي

چکيده
«ولايت‌فقيه» مهم‌ترين رکن نظام جمهوري اسلامي ايران، به‌عنوان ولي‌ِّامر مسلمين است که در امتداد مسير حرکت پيامبر و ائمه اطهار ضامن اجراي احکام الهي بوده و وظايفي را بر عهده دارد.
ولي‌ِّفقيه باديد کارشناسي و دقيق، نسبت به اسلام، احکام و اهداف الهي آن، با بصيرت و مديريت در جهت گسترش عدالت در تمام جهان تلاش مي‌کند تا اهداف متعالي اسلام را جامه‌ي عمل بپوشاند؛ در کنار اين شرايط، لوازمي همچون تدبير در صدور احکام حکومتي و رعايت مصالح همراه با حمايت مردم، به‌عنوان پشتوانه‌هاي استوار حرکت ولي‌ِّفقيه به سمت تکامل مطرح مي‌شود که علاوه بر سرعت بخشيدن در اقدامات، تداوم نظام و مقبوليت آن را نتيجه خواهد داد تا به‌عنوان مدل حکومتي موفق به جهانيان معرفي شود. به‌اين‌ترتيب ضرورت بحث پيرامون کارآمدي نظام، مخصوصاً کارآمدي ولي‌ِّفقيه به‌عنوان برجسته‌ترين و مؤثرترين فرد کشور مطرح مي‌شود اما لازم است در ابتدا ملاک کارآمدي تعيين شود؛ زيرا نظام‌هاي مختلف با توجّه به جهان‌بيني، ارزش‌ها و اهداف خود تعاريف متفاوتي را ارائه مي‌دهند. کارآمدي در حقيقت بيانگر قابليت و شايستگي تدبير و مديريت کارگزاران کشور است که در صورت تعهد ايشان در انجام وظايف و تحقق اهداف، رضايت حداکثري مردم را به دنبال دارد. البته تأثير شرايط و لوازم و موانع پيش روي ولي‌ِّفقيه- در جامعه‌ي داخلي و بين‌المللي- و نقش مردم و قواي مملکتي بر عملکرد يکديگر، در کارآمدي يا ناکارآمدي ولي‌ِّفقيه غيرقابل‌چشم‌پوشي است. اين نوشتار در پي آن است تا با واکاوي شرايط ولي‌ِّفقيه، ابعاد و عظمت تأثير وجود ايشان در نظام جمهوري اسلامي ايران را به‌عنوان يک تجربه موفّق و کارآمد در نشان دادن عدم تنافي بين دين و سياست - که شايستگي لازم براي کارآمدي در تمام عرصه‌ها را دارد- موردبررسي قرار دهد و در جهت ارتقاء سطح کمي و کيفي آن راهکارهايي ارائه گردد.
کليدواژه‌ها: ولي‌ِّفقيه، تدبير، کارآمدي

نگارنده:
ندا طاهري

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.