سهل انگاری در نماز


بررسی روایاتی که در مورد نماز وارد شده این نتیجه را روشن می کندکه مسئله نماز آن قدر مهم و حساس است که گویا در حوزه اسلامی اجازه مسائل مربوط به ترک نماز کمتر داده شده همه تاکیدها و هشدارها مربوط به کوچک شمردن و بی اعتنائی به آن است چرا که ترک نماز آنقدر سنگین و وحشتناک است که نمی توان گفتگویی در مورد آن مطرح نمود و اگر در روایات آمده که اولین پرسش روز قیامت از نماز است از کیفیت و چگونگی آن می باشد نه از وجود و عدم آن زیرا تارک الصلا ه به حکم ارتداد و کفر از گرو ههایی است که اگر توبه نکند بدون سئوال راه جهنم را طی خواهد کرد لذا در روایت آمده که « اِن قُبلَت نُظرَ فی غیرِها و اِن لم تُقبَل لم یُنظر فی شیءٍ من عمله» اگر نمازی که خوانده مورد قبول واقع شود بقیه اعمال او مورد بررسی قرار می گیرد و الا به بقیه اعمال حتی نگاه هم نمی کنند.
در روایات اسلامی به کسی که نماز را متعمداً ترک کند کافر اطلاق شده وقتی از امام صادق (ع) سئوال می شود چرا به کسی که فساد اخلاقی دارد کافر گفته نمی شود و به تارک نماز کافر می گویند در پاسخ می فرمایند :چون بدکاران به خاطر غلبه شهوت آلوده شده اند ولی تارک الصلاه از روی بی اعتنائی به فرمان خدا نماز را ترک می کند .
علامه طباطبائی در کتاب شریف تفسیر المیزان ج 20 می فرمایند : سهل انگاری و ریاکاری در نماز یعنی آنهایی که از نمازشان غافلند اهتمامی به امر نماز ندارند و از فوت شدن آن باکی ندارند چه اینکه بعضی اوقات فوت گردد یا وقت فضیلتش از دست برود و یا اینکه ارکان و شرایط و احکام و مسائلش را ندانسته و نمازی باطل بخوانند. امام صادق(ع) در ذیل آیه فوق الذکر که سهل انگاری در نماز را بیان می کند می فرمایند منظور تا خیر نماز اول وقت و بدون عذر است
بررسی روایاتی که در مورد نماز وارد شده این نتیجه را روشن می کندکه مسئله نماز آن قدر مهم و حساس است که گویا در حوزه اسلامی اجازه مسائل مربوط به ترک نماز کمتر داده شده همه تاکیدها و هشدارها مربوط به کوچک شمردن و بی اعتنائی به آن است چرا که ترک نماز آنقدر سنگین و وحشتناک است که نمی توان گفتگویی در مورد آن مطرح نمود و اگر در روایات آمده که اولین پرسش روز قیامت از نماز است از کیفیت و چگونگی آن می باشد نه از وجود و عدم آن زیرا تارک الصلا ه به حکم ارتداد و کفر از گرو ههایی است که اگر توبه نکند بدون سئوال راه جهنم را طی خواهد کرد لذا در روایت آمده که « اِن قُبلَت نُظرَ فی غیرِها و اِن لم تُقبَل لم یُنظر فی شیءٍ من عمله» اگر نمازی که خوانده مورد قبول واقع شود بقیه اعمال او مورد بررسی قرار می گیرد و الا به بقیه اعمال حتی نگاه هم نمی کنند.
در روایات اسلامی به کسی که نماز را متعمداً ترک کند کافر اطلاق شده وقتی از امام صادق (ع) سئوال می شود چرا به کسی که فساد اخلاقی دارد کافر گفته نمی شود و به تارک نماز کافر می گویند در پاسخ می فرمایند :چون بدکاران به خاطر غلبه شهوت آلوده شده اند ولی تارک الصلاه از روی بی اعتنائی به فرمان خدا نماز را ترک می کند .
علامه طباطبائی در کتاب شریف تفسیر المیزان ج 20 می فرمایند : سهل انگاری و ریاکاری در نماز یعنی آنهایی که از نمازشان غافلند اهتمامی به امر نماز ندارند و از فوت شدن آن باکی ندارند چه اینکه بعضی اوقات فوت گردد یا وقت فضیلتش از دست برود و یا اینکه ارکان و شرایط و احکام و مسائلش را ندانسته و نمازی باطل بخوانند. امام صادق(ع) در ذیل آیه فوق الذکر که سهل انگاری در نماز را بیان می کند می فرمایند منظور تا خیر نماز اول وقت و بدون عذر است

  • نظر از: حوزه علمیه الزهراس شیراز
    1391/06/11 @ 12:51:24 ب.ظ

    حوزه علمیه الزهراس شیراز [عضو] 

    مطلب به درد بخوردی است کاش اجرایی هم بشودوجوانان با آن اخت بیشتری پیدا کنند

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.