روش‌شناسي تفسير مخزن العرفان

چکیده مطالب

این تحقیق به بررسی روش و گرایش تفسیری بانو امین رحمه الله در تفسیر مخزن العرفان پرداخته است. با مطالعه و بررسی انجام شده در این تحقیق مشخص گردید بانو امين ره با عنایت به روايات فراواني كه مؤيد استفاده از خود قرآن در تفسير است از تفسیرقرآن به قرآن استفاده گسترده ای نموده است. و از روایات به عنوان دومین منبع تفسیر قرآن بهره زیادی برده است.
مفسر مخزن العرفان با بهره گيري از منبع عقل مکرر از طريق استدلال به تفسیر آيات پرداخته است به حدي كه گاه حكم عقل را بر ظاهر آيه و اقوال مفسران مقدم مي‌دارد. همچنين به نقش ادبیات عرب در تفسیر قرآن توجه کافی داشته است چنانچه در جاي جاي اين تفسير به دقت مباحث صرفي و نحوي در تفسیر آیات به کار گرفته شده است و مفسر گاهی كاربرد اسلوب‌هاي بلاغي را در آيات خاطر نشان مي سازد.
این تفسیر داراي مباحث فلسفي بسياري مي باشد که وجود اين مطالب در آن، نشانه قدرت علمي و انديشه عميق فلسفي نویسنده تفسیر مي‌باشد. همچنین به کشف معانی باطنی آیات قرآن اهتمام نموده است لیکن در كشف معاني باطني قرآن به ظاهر آيات توجه نموده و بسيار محتاطانه به این امر پرداخته است.
در اين تفسير مباحث كلامي در ضمن برخي آيات به تفصيل مطرح شده است و مفسر اين بحث‌هاي از این نوع را در برخي موارد با عنواني مستقل، و در موارد ديگر به صورت پرسش و پاسخ بيان نموده است. بانو امين(رحمه الله) در تفسیر خود در حد محدود و براي تبيين آيات وارد مباحث فقهي مي‌شود.
بخش‌های پایانی این تحقیق به نظرات بانو امین در مباحث علوم قرآنی و نقش و جایگاه زن در دیدگاه مفسر پرداخته است.
واژگان کلیدی: تفسیر، روش های تفسیر قرآن، تفسیر مخزن العرفان، بانو امین.

 


نگارنده
فرشته هاشمي‌نژاد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.