راهکارهای افزایش محبت بین همسران از دیدگاه اسلام و روانشناسی

 


چکیده
در این رساله با استناد به آیات وحیانی و منابع غنی روایی و همچنین یافته¬های علوم روانشناسی براساس تقسیم بندی بلوم، در سه حیطه‌ی شناختی، رفتاری و عاطفی به ارائه‌ی راهکارهایی در راستای افزایش محبت در روابط همسران پرداخته شده است.
در حیطه‌ی شناختی پس از بیان دو قسم تفاوت‌های فردی و نوعی میان زن و مرد، تفاوت‌های نوعی در سه زمینه‌ی زیستی، عقلی و عاطفی مورد بررسی قرار گرفت و آشنایی و درک متقابل تفاوت‌های ساختاری به عنوان راهکار اصلی در این فصل مطرح شد. سپس نقش باورهای دینی و تقویت آن در افزایش مهرورزی در نهاد خانواده مورد ارزیابی قرار گرفت. براساس یافته¬های این فصل، اعتقاد به توحید، نبوت، معاد و التزام به تقوا موجب اهتمام بیشتر همسران به روابط مطلوب با یکدیگر می¬گردد.
در حیطه‌ی رفتاری به سبب گسترده بودن رفتارهای نیکو و تأثیر گذار، برجسته¬ترین آن از جمله ابراز محبت، آراستگی، احترام متقابل، عذرخواهی و عذرپذیری، گفت¬و¬شنود مؤثر، همکاری در امور و استمداد از مشاور به تفصیل مورد بحث واقع شد که التزام به هریک از این رفتارها، موجب افزایش احساس رضایتمندی و محبت بین زوجین می¬گردد.
در حیطه‌ی عاطفی به دو فصل ارتباط جنسی و هوش هیجانی اشاره گردید. در مورد ارتباط جنسی که به لحاظ جایگاه بی¬نظیر عواطف در جهت بخشیدن به این رفتار در حیطه‌ی عاطفی مورد بررسی واقع شد، اصول لازم قبل، حین و پس از این ارتباط که منجر به افزایش محبت بین زوجین می¬گردد، مطرح شد. در هوش هیجانی نیز مهارت¬های ضروری در چگونگی شناخت و مدیریت احساسات خویشتن و درک هیجانات مثبت و منفی همسر ذکر گردیده و درباره‌ی خشم به عنوان اصلی¬ترین احساس مهلک محبت، به تفصیل سخن گفته و راهکارهای مواجهه با آن که منجر به افزایش محبت بین همسران می¬گردد، بیان شده است.
لذا به منظور دستیابی به تحکیم روابط زناشویی در جامعه¬ی ایرانی بر¬پایه¬ی سبک زندگی اسلامی، که هدف نهایی این طرح بوده، منابع به روش کتابخانه¬ای و براساس تحلیل محتوا مورد مطالعه قرار گرفته و یافته¬ها بر محور راهکارهای افزایش محبت بین همسران گردآوری شده است.

نگارنده
بتول زاهد پور

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.