راه بهره مند شدن از امام زمان (ع) در زمان غیبت

هر چند امام زمان علیه السلام غایب از انظار است و این غیبت ، موجب شده است که امت از برخی برکات وجود آن حضرت که متوقف بر ظهور است محروم شوند، ولی بخشی دیگر از فیوضات ، وابسته به ظهور نیست.

او همچون آفتابی است که ابر غیبت نمی تواند مانع تاثیراشعه ی وجود او در قلوب پاکیزه شود، مانند پرتو خورشید که در اعماق زمین ، جواهر نفیسه را می پروراند و حجاب ستبر سنگ و خاک ،مانع استفاده آن گوهر از آفتاب نمی شود؛

از سوی دیگر ، بهره مند شدن از الطاف خاصه ی خداوند ،به دو طریق میسر است :

اول ؛ جهاد فی الله، از رهگذر تصفیه ی نفس از کدورتها یی که مانع از انعکاس نور عنایت اوست؛

دوم ؛ اضطرار ، که زایل کننده ی حجاب میان فطرت و مبدا فیض است :{امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء} « آیا کیست که دعای مضطر را - آنگاه که اوبخواند- اجابت کند و هرگونه سوء را از وی بر طرف فرماید؟»

همچنین استفاده از واسطه ی فیض خدا، امام زمان علیه السلام که اسم اعظم و مِِثل اعلای اوست ، به دو طریق ممکن است:

نخست؛با تزکیه ی فکری و خلقی و عملی که فرمود: «اما تعلم انّ امرنا هذا لا ینال الا با لورع : آیا نمی دانی که تحقیقا امر ما جز با ورع و پارسایی به دست نیاید؟»

دوم؛ با اضطرارو به انقطاع و گسستن از اسباب مادی؛و از این طریق چه کسانی که در مانده شدندو در شدت سختی ، به آن حضرت استغاثه کردند و نتیجه گرفتند.

در عصر غیبت که ایام احتجاب آن آفتاب عالمتاب است و استفاده از آن حضرت مانند بهره گیری از نور خورشید پس پرده ی ابر است، باید افتتاح مجالس و و محافل به زیارت «سلام علی آل یس» باشد که از ناحیه ی مقدسه ی آن حضرت چنین امر شده است:«هر گاه خواستید به وسیله ی ما به خداوند متعال و به ما توجه کنید ، بگویید: «سلام علی آل یس…»همانگونه که خدای تعالی نیز چنین فرموده است؛

و شایسته است هر روز بعد از نماز صبح، دعای عهد خوانده شود که تجدید پیمان با ولی امر است و خواننده ی  این دعا ، از یاران آن حضرت به شمار می رود . این دعا از امام صادق علیه السلام نقل شده و مشتمل بر مضامین عالیه ای است .

در این دعای شریف ، دو اسم مبارک «حی و قیوم»وارد شده و آیه ی شریفه ِی ِ:«و عنت الوجوه للحی القیوم »:«و رخساره ها برای خداوند حیّ قیّوم فرو می افتد» دلیل بر عظمت این دو اسم است.

همچنین در این دعا از خداوند متعال درخواست می شود به [وسیله ی] اسمی که اولین و آخرین، به آن اسم به صلاح نایل می شوند و به [وسیله ی]  اسمی که آسمانها و زمین به آن روشن است: «الله نور السموات و الارض»(سوره نور آیه ی35)

این دعا ، مجموعه ای است از اسماء ذات و صفات و افعال خداوند متعال و جزء اعظم آن ، اسم مقدّس «حیّ» است که موجب حیات قلوب است.

ارتباط حضرت ولی عصر (ع) به این اسم از تفسیر این آیه ی شریفه استفاده می شود که فرمود)اعلموا انّ الله یحی الارض بعد موتها)(سوره حدید آیه ی17) : « بدانید همانا خداوند ، زمین را پس از مرگ آن زنده می کند» و این آیه ی کریمه ، به ظهور آن حضرت تفسیر شده و جمله ی «احی به عبادک…» در این دعا، بیانگر این رابطه است؛

و ابتدای دعا به « اللهم رب النور العظیم»است که ارتباط امام زمان(ع)به این اسم {اسم نور} از تفسیر آیات (و اشرقت الارض بنور ربها )و (یهدی الله لنوره من یشاء) استفاده می شود.

و همچنین بسیار بجاست که بعد از هر نماز ، دعای «اللهم کن لولیک …» خوانده شود که نماز گزار را از یک سو به توکل بر کسی که هستی از اوست (یعنی خدای متعال) هدایت می کند و از سوی دیگر به توسل به کسی که هستی وابسته به وجود اوست(یعنی امام زمان)نائل می نماید:«و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء»؛آری ،سعادت دنیا و آخرت ،در گرو این توکل و توسل است.

  • نظر از: پیشنمازی
    1391/04/10 @ 12:37:35 ب.ظ

    پیشنمازی [عضو] 

    اللهم عجل لولیک الفرج .

    به ما هم سری بزنید . یاحق

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.