تشبه به کفار از منظر فقه شيعه

چکیده مطالب

تشبه به کفار و پیروی از آنان یکی از مصادیق گمراهی و فساد است، از نظر اسلام انجام دادن افعالی که مختص کفار است، مکروه و منهی می باشد، احتمال دارد دلیل این کراهت و نهی این باشد که انجام دادن چنین افعالی موجب می شود که مسلمانان رفته رفته بدون اینکه بخواهند در ورطه ی پیروی فکری از آنان بیفتند که نتیجه ی آن ورود در زمره ی دشمنان اسلام و سلب استقلال شکوه اسلامی خواهد شد. تشبه به کفار آثار و عواقبی دارد از جمله آنکه موجب سلطه ی کفار بر مسلمانان در زمینه ی سیاسی، نظامی، اقتصادی و مانند آن می شود.
اگر چه در آیات ، صراحتی نسبت به حرمت تشبه به کفار نیست اما عموماتی در آیات وجود دارد که افرادی از تشبه به کفار را شامل می شود و حرمت آن ها را ثابت می کند.
در روایات ، تعبیر تشبه به کفار مکرر یافت می شود که اکثر آن روایات در مقام نهی از مواردی هستند که جهت نهی از آنان ، تشبه به کفار است . و به تعبیر دیگر علت نهی از برخی امور، تشبه به کفار بیان شده است .
هر چیزی که علت حکم ( تشبه به کفار ) در آن باشد مورد نهی و حرام است خصوصاًدر اموری که به عنوان شعار و نشانه کفار ، می باشند که این علت در آنها ظهور بیشتری دارد. علاوه بر اینکه در صدق تشبه ، صرف وجود وجه شبه بین مشبه و مشبه به کافی می باشد و احتیاجی به قصد تشبه نیز وجود ندارد.
این پژوهش از نوع توصیفی و کتابخانه‌ای است و به دنبال این پرسش است که «نظر فقه شيعه پیرامون تشبه به کفار چیست؟»و نیز این‌که: 1) دیدگاه اسلام نسبت به دوستی با کفارچیست؟ 2) ادله ی نهی از تشبه به کفار کدامند؟
كليد واژه ها: تشبه، کفار، رکون، اطاعت، اسلام

 

نگارنده
نجمه بهزاد نیا

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.