برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع فقه حجاب رفتاری در فضای مجازی

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع فقه حجاب رفتاری در فضای مجازی در مرکز تخصصی فقه واصول النفیسه اصفهان

کرسی آزاد اندیشی با موضوع فقه حجاب رفتاری در فضای مجازی در مرکز تخصصی فقه واصول النفیسه اصفهان در تاریخ 5 شنبه 1/3/93 برگزار شد .

این کرسی آزاد اندیشی یک طرفه وبا حضور اساتید ارائه دهنده (حجت الاسلام والمسلمین آقای جلالی ،حجت الاسلام والمسلمین آقای تیموری ،وخانم دکتر رضایی ) واستاد داور (حجت الاسلام والمسلمین آقای دکترقربانی مقدم )وطلاب برگزار شد .

 

کرسی با هدف تطبیق مصادیق فضای مجازی با فضای حقیقی وبررسی احکام آن در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) برگزار شد .

در ابتدای بحث اساتید صاحب نظر شبکه های اجتماعی وواژه های مرتبط با فضای مجازی را بررسی کردند وتوضیحات لازمه را برای شرکت کنندگان ارائه دادند ودر این رابطه گفته شد که شبکه های اجتماعی پایگاههایی هستند که هر شخصی با عضویت در آن می تواند تولید محتوا کند (شخصی به عنوان مدیر تولید محتوا نمی کند)وافراد در این پایگاهها می توانند آزادانه مطالب خود را ارائه دهند وحتی می توانند به صورت گروههای آزاد  با یکدیگر کارهای مختلفی انجام دهند .واین شبکه ها کاملا با شبکه هایی مثل راسخون ، تبیان و… که دارای مدیر هستند در تغایر هستند.

اساتید در جواب به ضرورت وارد شدن در این فضاها اینگونه گفتند که : در کشور ما افراد به گونه های مختلف به فضای مجازی دسترسی دارند و نمیتوانیم راههای مختلف را برافراد ببندیم لیکن در این راستا می توانیم با آگاه کردن افراد وبیان احکام (تبلیغ ، تحقیق ، تدبیر ) به این فضاها رنگ وبوی شرعی بدهیم  .

اما استاد داور در جواب به این ضرورت بیان داشتند که : 1- فضا واقعا آلوده است ومطالب غیر واقعی منتشر می شود واحتمال خطر در آن زیاد است  ووارد شدن در این فضاها همانند گرفتن وخواندن کتب ضاله است وهمان احکام بر آن بار می شود .        2- منفعت غالب این فضاها منفعت غیر شرعی است .  پس به همین دودلیل ما نمی توانیم راحت وارد این فضاها بشویم واگر وارد این فضاها شدیم از باب ” اضطرار اکل میته ” است چون اگر وارد نشویم جامعه وجوانان ما  در این فضاها می میرند ولازم است پیشگیری شود وباید افراد با ابزار وآموزش وساز وکارهای لازم وارد این فضاها شوند ونگاه فکری ونظری داشت .

در ادامه اساتید وارد بحث های پوشش ونگاه ومراودات در فضای مجازی شدند واحکام هر کدام رادر فضاهای مختلف مجازی بررسی کردند مخصوصا در چت ها ووبلاگ ها وبه پرسشها وشبهات طلاب شرکت کننده در بحث پاسخ دادند .

در پایان استاد داور جمع بندی کلی از بحث داشتند وکلیپ مربوط به بحث برای شرکت کنندگان پخش شد .

 

  • 3 stars
    یه دوست
    نظر از: یه دوست
    1393/07/10 @ 06:04:13 ق.ظ

    یه دوست [بازدید کننده]

    سلام
    موضوع بسیار جالبی رو مطرح کردید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.