نگاهی بر درسهای عاشورا

متفکر شهید استاد مرتضی مطهری از جمله اندیشمندانی است که در راه اصلاح اندیشه ها و رفتارهای دینی جامعه به پیشگامی مفتخر بوده است . او در قامت یک عالم متعهد و آزاد اندیش به خوبی و با همت والای خویش در مسیر آسیب شناسی و آفت زدایی در زمینه ی نحوه ی مواجهه ی جامعه با اهل بیت (علیهم السلام) گام برداشت.
کتاب “حماسه حسینی” را باید برجسته ترین اثر او در عرصه ی بایسته ها ی ارتباط نظری و عملی جامعه با ائمه ی معصومین (علیهم السلام) بر شمرد.
استاد مطهری در این کتاب به حادثه ی عاشورا به دیده ی یک سرمایه می نگرد و چگونگی پاسداشت این سرمایه ی معنوی را ملاک و معیاری برای ارزیابی رشد جامعه اسلامی معرفی می کند:"جامعه نیز گاهی رشید است و گاهی سفیه و حداکثر نا بالغ، جامعه ای که ارزش سرمایه های خود را از قبیل شخصیت های تاریخی و حوادث تاریخی نشناسد ،آنچنان جامعه ای رشید نیست.(حماسه حسینی جلد 2 ص200)
“واقعه ی تاریخی کربلا از آن نوع حوادث است که در اثر عدم رشد اجتماع ،مسخ و معکوس شده است ،تمام عظمت ها و زیبایی هایش فراموش شده ،حماسه و شور و افتخاراتش محو شده و به جای آنها زبونی و ضعف و جهالت و نادانی آمده است. این نشانه ی عدم رشد این ملت است برای حفظ و نگهداری تاریخ با عظمت و پر افتخار خویش” حماسه حسینی جلد 2ص188
برجستگی های کتاب حماسه حسینی فراوان است که به پنج نمونه اشاره می گردد:تحریف زدایی از عاشورا ، قیام عاشورا تجسم مکتب ، تحلیل معنوی سید الشهداء ، ابعاد حماسی قیام عاشورا و مولفه های زندگی ساز در حماسه حسینی.
“اولین وظیفه علما این است که با نقاط ضعف مردم مبارزه کنند ، نه آنکه از آن استفاده کنند….علما باید با عوامل پیدایش تحریفات مبارزه کنند….”
رفتار مطهری در مواجهه با تحریفات عاشورا می تواند الگویی مناسب را قرار دهد .ایشان اهل اغماض نبود او عزم کرده بود که در قامت یک مصلح ظاهر شود و صداقت را در صیانت از دین و نظارت بر اندیشه های دینی جامعه رعایت کند.

 برگرفته از کتاب در امتداد عاشورا

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.