رضایت خدا

قال فاطمة علیها السلام:رَضیتُ بما رضیَ الله و رسولُه
حضرت فاطمه علیها السلام می فرمایند:به آن چه خداوند و رسول او برای من بپسندد ،راضی ام.
ضد سخت رضا است و رضا عبارت است از عدم اعتراض بر تمام مقدرات الهّیه چه از نظر گفتار و چه در رفتار، چه در ظاهر و چه در باطن.یعنی انسان هیچ اعتراضی در هیچ حالتی بر هیچ واقعه ای که در زندگیش رخ می دهد نداشته باشد و صاحب رضا پیوسته در حالت لذت و انبساط روحی می باشد چون نزد او فقر و غنا، راحتی و سختی ،لقا و فنا ، مرگ و زندگی ،عزت و ذلت ،بیماری و سلامتی هیچ یک از اینها بر دیگری ترجیح ندارد برای هیچ کدام اضطرابی ندارد چون هر کدام از اینها را صادر از خداوند می داند و چون محبت حق تعالی بر دل و قلب او رسوخ کرده هر چه از او می رسد را دوست دارد.
عاشقم بر لطف و بر قهرش به جدّ**********بو العجب من عاشق این هر دو ضد
نا خوش ار خوش بود بر جان من********* جان فدای یار دل رنجان من
یکی از برزگان را گفتند که از آثار رضا در خود چه می یابی؟ گفت :در من بویی از رضا نیست و با وجود این ، هر گاه خدای تعالی تن مرا پل جهنم سازد و خلق اولین و آخرین را از آن بگذراند و همه را داخل بهشت کند،و مرا به جهنم افکند و جهنم را از من پر گرداند،به حکم او راضیم و به قسمت او خشنودم ، و هرگز به خاطرم نمی گذرد که کاش چنین نبودی ،و چرا این نصیب من شد و قسمت دیگران آن؛
در حقیقت مر تبه ی رضا از ثمرات محبت است و نتیجه ی آن صفت است چون محبت به کسی لازمه اش محبت به افعال محبوب و معشوق زیبا باشد در نظر عاشق نیز زیباست.

میزان الحکمة ج 5 ص 2098

  • صالحی
    نظر از: صالحی
    1391/08/07 @ 08:15:56 ق.ظ

    صالحی [عضو] 

    همانا خداوند بلند مرتبه حرام می گرداند آتش جهنم را بر کسی که ” لا اله الا الله ” را بگوید و به مفهوم آن عمل نماید و صرفاً منظورش رضای خدا باشد.

  • نظر از: رحیمی
    1391/08/07 @ 12:42:59 ق.ظ

    رحیمی [عضو] 

    سلام
    از روایت زیباتون ممنونم.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.