اهمیت جمع گرایی و گروه


اسلام با جمع گرایی و گروه به شدت موافق است و دستور می دهد که با جمعیت باشیم .
اسلام از جمعیت خوشش می آید یا در روایت داریم که ید الله مع الجماعه دست خدا همراه با جمعیت است .
در روایت داریم که :کسی که از جمعیت جدا شود این سهم شیطان است . کما اینکه گوسفندی که ازگله جدا شود سهم گرگ است .
اسلام به جمعیت اهمیت می دهد . خالی از لطف نیست حتی خداوند فردی ترین عبادات ما را دوست دارد با جمعیت همراه کند نماز عبادتی است بین بنده و خالق اما این رابطه فردی بین خالق و مخلوق را خدا گفته است به جماعت بخوانید اصلا ثواب آن قابل مقایسه نیست و لو این جمع دو نفره باشد .(امام و مأمون)
در شرح حال بهاء الدین مهدوی زمانی که در نجف زندگی می کردند شبهای چهارشنبه می روند مسجد سهله نماز می خوانند ( در کنار نجف مسجد کوفه ) در قدیم قرار نبود مساجد پرشوند گاهی اوقات هیچ کس مسجد نبود بنابراین یک نفر را همراه خود می بردند و در نماز می خواستند که به او اقتدا کند، برای اینکه ثواب جماعت را ببرند یا از نماز فردی تر روزه است چرا که نماز یک نمود ظاهری دارد ولی روزه هیچ نمود ندارد انسان باید نیت کند و چیزی نخورد خیلی عبادات مخفی است در روایت قدسی داریم که می فرماید: روزه مال خودم است گاهی اوقات خدا در روزه رنگ جمعیت را به آن زده است مثلا گفته است اعتکاف کنید در مسجد جامع شهر جایی که مردم می بینند یا در پایان ماه رمضان گفته است که بیایید نماز عید فطر بخوانید خلاصه این روزه را به یک صورتی به جمعیت گره زده است.
پس اسلام یک دین گروه گرا است (ازدواج ، نماز ، روزه بر خلاف برخی از ادیان که ازدواج را خوش ندارند و از باب دفع افسد به فاسد یک شخص عادی ازدواج می کند اما کشیشان و کاردنال نباید ازدواج کرد چون یک عمل پلیدی است مسلما اسلام جمع گرا است مرتب اسلام دستور می دهد به تشکیل جمعیت مثلا در جایی می فرماید یک امتی باید به عنوان دعوت به خیر تشکیل شوند فردی نباید باشد یکی از گرو ههایی که قرآن به آن تأکید دارد گروههای علمی است .
پس اسلام یک دین گروه گرا است (ازدواج ، نماز ، روزه بر خلاف برخی از ادیان که ازدواج را خوش ندارند و از باب دفع افسد به فاسد یک شخص عادی ازدواج می کند اما کشیشان و کاردنال نباید ازدواج کرد چون یک عمل پلیدی است مسلما اسلام جمع گرا است مرتب اسلام دستور می دهد به تشکیل جمعیت مثلا در جایی می فرماید یک امتی باید به عنوان دعوت به خیر تشکیل شوند فردی نباید باشد یکی از گرو ههایی که قرآن به آن تأکید دارد گروههای علمی است .
یکی از گروههایی مورد سفارش اسلام است تشکیل گروههای علمی است اگر بخواهیم سفارش گروهها را از منظر آیات و روایات بررسی کنیم می توان به روایاتی رجوع کرد که به ما دستور می دهد که استبداد رأی نداشته باشیم
گاهی اوقات ما استبداد رأی داریم یعنی حرف حرف خودمون است
هرچی ما گفتیم روایات به طور مکرر به ما بیان می کند که نظر دیگران را جویا باشیم
و با روایاتی که امیر المومنان می فرمایند آرا و نظرا ت دیگران را به همدیگر بزنید یعنی کسی حرفش مطرح بکند و دیگری هم حرفش را مطرح کند این دو نظر به هم برخورد می کند و کم و زیاد می شود.
در اثر ازدواج دو نظر نظر صحیح متولد می شود
خوب این یعنی اینکه تشکیل گروه خوب هرچه که تضارب افکار بیشتر شود روایات متعدد است .

روایاتی که در باب مشاوره هستند عبارتند از :
1. قول صحیح استنباط نشده است آن طور که با مشاوره به دست می آید.
2. مشورت کردن عین هدایت است
3. مشورت ثواب و درستی دیگران را به سمت تو جلب می کند شما گاهی آرزو می کردید که ای کاش پول های آن طرف مال من بود. پو لهایش را به من بدهید .وقتی بحث نظر پیش می آید شما دیگر نمی گفتید ای کاش نظرا ت صحیح ایشان مال من بود.
خوب اگر می خواهید نظرا ت صحیح مال شما شود باید بروید مشاوره
باز در روایت داریم که باید برای رسیدن به نظر ثواب شرکت تاسیس شود
باز در روایت داریم که : نظرات را مثل یک مشک به هم بزنید تا نظرات محکم گرفته شود بنابراین برای اینکه نظرات ما سدید باشد باید تشکیل گروه علمی داده شود.
در روایت دیگر داریم نظرات شدید
از میان آیات و روایاتی که مد نظر قرآن و اسلام است .آیا گروه عبادی تشکیل بدهید یا یک گروه علمی تشکیل بدهید.
مسلما گروه علمی تشکیل دادن ارزش زیادی دارد
یک گروه علمی ارزش بیشتری دارد نسبت به یک گروه سینه زنی
داستان :
زمانی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) وارد مجلس شدند دیدند حلقه در مسجد تشکیل شده است یک حلقه نشسته ذکر می گویند گروه دیگر بحث علمی می کنند .حضرت به سمت گروه علمی رفتند.
پس همه گروههایی که اسلام دستور می دهد تشکیل بدهند .
سرآمد آنها گروههای علمی است.و این به خاطر ارزش علم است و اساس حیات انسان به علم است .
شیخ صدوق می فرمایند: شب قدر که از هزار ماه بهتر است با ارزشترین کار تشکیل گروه علمی است .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.