موضوع: "الفبای طلبگی"

عمارشناسی_بصیرت افزایی1

بصیرت

حضرت آیت الله خامنه ای:

یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص ، تبیین است ؛ حقایق را بدون تعصب روشن کنند ؛ بدون حاکمیت تعلقات جناحی و گروهی .در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود ؛ چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود ، تبلیغات گوناگونی داشتند .همینی که امروز به آن جنگ روانی می گویند .یکجا می دید اختلاف پیدا شده .یک عده ای دچار تردید شدند ، بگو مگو توی آن هاست ، خودش را به سرعت آنجا می رساند و برایشان حرف می زد ، صحبت می کرد ، تبیین می کرد ؛ این گره ها را باز می کرد .نقش نخبگان و خواص همین است که این بصیرت را نه فقط در خودشان ، در دیگران به وجود بیاورند.خدای متعال ، این مرد را از زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) برای زمان امیر ( علیه السلام ) ذخیره کرد ،تا در این مدت به روشنگری و بیان حقایق بپردازد .

​نشست تربیتی –اخلاقی با عنوان شاخصه های سبک زندگی مهدوی


همزمان با اعیاد ربیع ومصادف با آغاز امامت بی بدیل گوهر آفرینش، قطب دایره امکان حضرت بقیه الله(عج الله ) ومیلاد با سعادت حضرت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) و امام صادق (علیه السلام)، نشستی تربیتی- اخلاقی با عنوان«شاخصه های سبک زندگی مهدوی»، توسط سرکار خانم فولادگر از مبلغین پیشکسوت، مفسر ومدرس جامعه القرآن اصفهان در روز دوشنبه مورخ 22/9/95با حضور کادر و طلاب مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه برگزار شد .

سرکار خانم فولادگر، با تلاوت آیه 105 سوره مبارکه توبه وبیان حدیث گرانبهای امام صادق (علیه السلام) که میفرماید:«پیامبر برای شما دو فایده دارد یکی در زمان حیات،که خداوند به واسطه ایشان شما را عذاب نمی کند« وَ ما کانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» و دیگری بعد از شهادت ایشان، که پیامبر(صلی الله علیه و آله) شاهد و ناظر بر اعمال ما انسانها هستند».

عنوان داشت آیت الله شوشتری در کتاب غم عشق ، آورده که شخصی برای دیدار امام زمان (عج)بسیار تلاش می کرد.اما نتیجه نمی گرفت .نزد آقای الهی برادر آقای طباطبایی رسید و ماوقع را بازگوکرد و از ایشان خواست واسطه بشوند برای دیدار امام زمان ، آقای الهی پس از پیگیری های مکرر آن فرد از جانب امام زمان (عج الله)گفتند :(امام زمان فرمودند:«شما که تلاش می کنید تا مارا ببینید پس چرا بعدازظهر ها که با سرو صدای بچه ها بیدار می شوید، داد می زنید.کسی که می خواهد ما را ببیند اینگونه عمل نمی کند.» )

ایشان در ادامه خطاب به طلاب اذعان نمود، درس خواندن برای خواهران فضل است نه فرض . طبق حدیث نبی اکرم (صلی الله علیه و اله )که فرمودند: «طلب العلم فریضه ». اما درس خواندن باید به گونه ای باشد که اثرش در قلب انسان بنشیند تا جزء اولوا الباب شمرده شود نه اینکه فرد را از وظایف اصلی نسبت به خانواده غافل کند . آنچه که یاد میگیرید باید در امور زندگی به کار گیرید تا فضل گردد.
خانم فولادگر نرم خویی در برابر نا ملایمات اطرافیان را از دیگر شاخصه های یک مؤمن برشمرد و استناد به حدیث امیر المومنین (علیه السلام) که فرمودند :«هر کس بین خود و خدای خود را اصلاح کند خداوند بین او و مردم را اصلاح می کند » افزود ،کسی که زیاد یاد مرگ کند به گونه ای که بداند دیگر فرصت ندارد، سعی می کند بهترین اعمال را در راستای رضای خداوند انجام دهد و هر آنچه از حق الناس به گردن دارد، اصلاح کند وبه آینده موکول نمی کند. پس سعی کنید مصداق (واحسرتا علی ما فرطنا) نباشیم.

مدرس دارالقرآن؛ در پایان بیانات خود ضمن اشاره به حدیث قدسی که خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) وحی کرد:« که ” قم فی ظلمة اللیل ” در تاریکی شب بلند شو تا قبر تو را باغی از باغ های بهشت قرار بدهم. »راه رسیدن به درجات و کمالات را ناله های نیمه شب و توسل داشتن به اهلبیت دانست و با بیان خصوصیت بارز سید بحر العلوم (رحمه الله علیه) و اهتمام ایشان به نماز شب، داستانی را از کتاب سیمای فرزانگان بیان نمودو گفت که ایشان وقتی دیدند طلاب برای نماز شب بیدار نمی شوند تدریس را تعطیل کرد تا زمانیکه طلاب خود را موظف به انجام این فریضه نمودند .

 

2

1

راههای درمان حواس پرتی در نماز

علامه طبا طبائی در کتاب شریف تفسیر المیزان ج20 می فرمایند:سهل انگاری و ریا کاری در نماز یعنی آنهایی که از نمازشان غافلند اهتمامی به امر نماز ندارند و از فوت شدن آن باکی ندارند چه اینکه بعضی اوقات فوت گردد یا وقت فضیلتش از دست برود و یا اینکه ارکان و شرایط و احکام و مسائلش را ندانسته و نمازی باطل بخوانند . امام صادق علیه السلام در ذیل آیه 4و 5و6 سوره ماعون که سهل انگاری در نماز را بیان می کند می فرمایند: منظور تاخیر نماز از اول وقت و بدون عذر است.


1- اصلاح جهت زندگی:
دنیا و مادیات را به عنوان وسیله نگاه کند نه هدف و این مرحله دوم است که انسان بفهمد که مقصد و هدف جای دیگری است .  ..
2- داشتن اراده و تصمیم بر تمرکز حواس:
امام صادق علیه السلام می فرمایند: هیچ انسانی نسبت به آنچه بخواهد انجام دهد ناتوان نیست. پس اگر انسان بخواهد نمازی با توجه و حضور قلب بخواند و در خواسته ی خود جدی باشد و تلاش و کوشش نماید می تواند ، چنانچه بزرگان و سالکان طریق این راه را پیمودند و به میزان سعی و تلاش خویش به آن نائل آمدند.
3- پاسداری از دل با استمرار یاد خدا:
مواظب باشیم یاد غیر خدا در دل نقش نبنددو دلبستگیهای غیر خدایی را از آن خارج کنیم.
4- وحدت دل وزبان:
یکی از مشکلات اصلی در عبادات ما این است که ضمن اینکه زبانمان مشغول اوراد و اذکار است قلبمان در جای دیگری به سیر و سیاحت می پردازد هنرمند کسی است که بتواند بین دل و زبانش در نماز هماهنگی ایجاد کند البته برای رسیدن به این مطلوب باید تلاش نمود و نقش تلقین و تکرار در این زمینه بسیار ارزنده می باشد.
5- فهمیدن معانی اذکار و کلمات نماز نیز سبب حضور قلب بیشتر می گردد.
6- انتخاب مکانی ساکت و آرام و به دور از چیزهایی که باعث حواس پرتی می شود.
7- پرهیز از گناه زیرا گناه عامل موثری است در فاصله گرفتن از خدا.

روزهای دور از شیطان؟!!!

رسول اکرم صلی الله علیه و آله :

آیا شما را از چیزی خبر ندهم که اگر به آن عمل کنید شیطان از شما دور شود،چندان که مشرق و مغرب دور است؟

عرض کردند:چرا.

فرمودند : روزه روی شیطان را سیاه می کند و صدقه پشت او را می شکند و دوست داشتن برای خدا و هم یاری در کار نیک ریشه ی او را می کند و استغفار ، شاهرگش را می زند.

(کتاب آسمان و جهان)

خوشبینی

امام علی (ع) : ای مالک  اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی  فردا به آن چشم  نگاهش نکن  شاید سحر توبه کرده باشد  و تو نمی دانی.