قراردادهای بانکی از منظر فقه امامیه

چکیده
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری نظام جمهوری اسلامی، عملیات بانکی بدون ربا جایگزین بانکداری سنتی و ربوی گردید. برای تحقق بانکداری بدون¬ ربا، بانک¬ها فعالیت¬های خود را در قالب قرض‌الحسنه یا یکی از عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 ارائه می-دهند. با گذشت بیش از سه دهه از تصویب و اجرای این قانون، همواره شبهه¬ی ربوی بودن بانکداری در ایران وجود داشته است. به¬منظور روشن شدن این امر، ماهیت قراردادهای بانکی و عملکرد بانک¬ها در استفاده از این قراردادها و شبهه¬های مربوط به آن، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به روش تحقیق که توصیفی تحلیلی است و در پرتو ادله¬ای که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، محقق به این جمع¬بندی دست‌یافت که مبنای قراردادهای بانکی، عقود مورد تأیید شرع و قانون اساسی است. لکن می¬توان ادعا کرد: استفاده از عقود مشارکتی در عملیات بانکی با ماهیت بانک که یک واسطه مالی است نه یک شریک تجاری، متناسب نیست و همین¬طور در مقام عمل، پایبندی به این مبانی به‌طور کامل وجود ندارد. به نظر می¬رسد برای رفع این شبهه، کارگزاران و مشتریان بانک، باید اولاً: نسبت به نحوه¬ی استفاده از عقود بانکی آشنایی کامل پیدا کنند. ثانیاً: نسبت به اثرات ربا در زندگی مادی و معنوی انسان و عواقب آن کاملاً توجیه شوند. ثالثاً: بانک¬ها به‌جای استفاده از عقود پیچیده¬ای مثل مضاربه، برای فرار از ربا از مصادیق جایز حیله¬ی ربا استفاده کنند و قراردادهایی همچون فروش اقساطی، مرابحه، اجاره به‌شرط تملیک و بیع نسیه را که پیچیدگی عقود مشارکتی را ندارند، با قصد جدی به¬کارگیرند.
واژگان کلیدی: فقه امامیه، حقوق ایران، قراردادهای بانکی، خسارت، تورم،

نگارنده اکرم السادات قرشی

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.