مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان
رشته فقه و اصول
رشته فقه و اصول
شنبه 97/04/02
فرق متقين با غيرمتقين اين است که گناه متقين موجب نميشود که ديگر از خدا غافل شوند و اين خاصيت تقواي آنهاست که بلافاصله متوجه ذکر خدا ميشوند. با ذکر خداي متعال از يک طرف عظمت و کبريا و قهر و غذاب خدا را ميبينند و از طرف ديگر عفو و بخشش او را ميبينند لذا بلافاصله استغفار ميکنند. يعني هنگاميکه خطا کرده و فريب شيطان را خورده بلافاصله محبت و رحمت خدا و خطايي را که کرده به ياد ميآورد و با شرمندگي و توکل به خداي متعال که او را ببخشد، خودش را در دامن خداي متعال مياندازد. يعني با اين ذکر خداي متعال هم حيا در انسان گناهکار ايجاد ميشود و هم در او ايجاد اميد به بخشش مي شود و هم بدي خودش را مي بيند و هم خوبي خدا را مي بيند و به غفران و رحمت خدا پناه مي برد.
#حجت_اسلام_میرباقری
چهارشنبه 97/03/30
اگر ما به علما و دانشمندان، مرزبان بگوييم، كلمهي قشنگي را گفتهايم. يعني دو تا مرز داريم. مرز خاكي، مرز فكري، آن هم مرز فكري است. يعني وقتي مردم ميروند كج فكر كنند، فوري… اگر هم يك عالمي مرز فكري مردم را حفظ نكند، توبيخ شده است. حديث داريم اگر كسي بدعتي را ببيند… يعني يك چيزي را دارند به دين وصل ميكنند كه جزء دين نيست. «فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عِلْمَه» (بحارالانوار/ج48/ص252)
بر عالم واجب است نعره بكشد. نه تلفني، «يُظْهِرَ عِلْمَه» بايد اظهار كند. به مردم بگويد: اين راه غلط است. اگر اظهار كرد، اظهار كرد. اگر اظهار نكرد، آنوقت چه توبيخهاي تندي نثار آن عالم درحديث شده است.
سه شنبه 97/03/29
همان طور که می دانی کبر مانع وصول و سعادت انسان است و علت وجود کبر هم چیزی نیست جز حمق و سفاهت و بی خردی و غفلت.
حقیقت تواضع آن است که خود را فی الواقع بهتر و خوب تر و در نزد خدا مقرب تر نداند و همچنین نداند که به خودی خود مستحق برتری است بر دیگری.
معالجه این درد مانند معالجه عجب است. چون کبر متضمن معنی عجب نیز هست.
نسخه فکری: نسخه مخصوص این درد خواندن مطالبی است که کبر را نکوهش می کند و از مضرات آن شما را آگاه می سازد.
پس لازم است بر کسی که احدی را به نظر بد و عداوت نبیندبلکه کل را به چشم خوبی و نظر دوستی ملاحظه کند.
نسخه عملی: باید چه خود آگاه و چه ناخودآگاه باید برای خدا و مردم شکستگی و فروتنی کنی. و مدام از اخلاق متواضعین تقلید نمایی و به آن عمل کنی تا زمانی که تواضع در تو ملکه شود . اگر نفس از تو تمنا کرد که صـدر مجلس را اشـغالکن و تقدم بر هم قطارخود پیدا کن، تو برخلاف میل آن رفتار کن اگر
تـاءنف می کنـداز مجـالست با فقرا و مساکین، تو دماغ او را به خاك مالیـده با فقرا مجالست کن، هم غذا شو، همسفر شو، مزاح کن. ممکن است نفس از راه بحث با تو پیش آید و بگوید تو داراي مقامی می باید مقام خود خود را براي ترویج شـریعت حفظ
کنی، مزاح با زیر دستان تو را کم وزن می کند، پایین نشستن در مجالس از مقام تو
کاسـته میکند، آن وقت خوب نمی توان به وظیفه شرعی خود اقدام کنی، بدان تمام اینها دام های شیطان و مکاید نفس است.
?منابع: چهل حدیث _ معراج سعاده
سه شنبه 97/03/29
ابتدا از کجا شروع کنيم؟ از آداب ظاهري! ابتداي راه اينجاست. پدر و مادر! ميخواهيد بچه را تربيت کنيد؟ حالا که ميخواهيد به او روش بدهيد - در هر محيطي که در بحث تربيت هست - از اينجا بايد شروع کنيد، از ظاهر بايد شروع کنيد. بعد که روش گرفت، نبايد رهايش کني! خود تو هم همين گونه هستي که نبايد خودت را رها کني! محور اين است؛ اين مسأله براي اينکه شخص، الهي شود، محور است. محور اصلاً همين است، غير از اين نيست.
اينطور نيست که يک کسي باطن خوب داشته باشد، در عين حال ظاهر بدي داشته باشد.
#آقا_مجتبی_تهرانی
شنبه 97/03/19
?دست دادن به نامحرم در آخرت مورد چه عذابي قرار ميگيرد اگر حديث نيز در اين مورد و جود دارد ممنون ميشم بفرماييد.
✍پاسخ:
✅پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) فرمودند:
1. «کسى که با زن نامحرمى دست دهد، در روز قیامت در حالى که به زنجیر کشیده شده است محشور مىشود و سپس فرمان مىرسد که او را راهى دوزخ سازند». [1]
2. «هر کس با زنى که به او مَحرَم نیست، دست بدهد، بدون تردید به غضب و خشم خداوند - عزّ و جلّ- رو کرده و آن را براى خود خواسته است». [2]
[1] . «وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار»، (شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 283، انتشارات شریف رضی، 1364ش).
[2] . «مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ بٰاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 14، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413ق).
شنبه 97/03/19
? امام رضا علیه السلام می فرمایند :
♦️ عقل شخص مسلمان تمام نيست ، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد :
1⃣ از او اميد خير باشد ،
2⃣ از بدى او در امان باشند ،
3⃣ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد
4⃣ خير بسيار خود را اندك شمارد ،
5⃣ هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ،
6⃣ در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود ،
7⃣ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد ،
8⃣ خوارى در راه خدايش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد ،
9⃣ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد .
? احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزگارتر است.
? تحف العقول/ص۴۶۷