موضوع: "زن و خانواده"

دختر! شاید تنها یک واژه باشد

دختر! شاید تنها یک واژه باشد

دختر! شاید این تنها یک واژه باشد، اما باید گفت که آینده و سرنوشت کشورمان، در گرو چگونگی تربیت و شیوه زندگی همین یک واژه است. چرا که دختران امروز ما، مادران فردای جامعه اند، پس باید با تربیت صحیح این نعمت های الهی، آینده جامعه را در دست گیریم.

لازم به ذکر است که در کتاب­های روایی متعددی درباره دختران و جایگاه آنان آمده است.

به عنوان مثال؛ پیامبر اعظم(ص) می فرمایند: هر خانه ­ای که در آن دختر باشد، هر روز دوازده برکت و رحمت از آسمان ارزانی­اش می­شود و زیارت فرشتگان از آن خانه قطع نمی­گردد، در حالی که در هر شبانه روز برای پدر آن دختران عبادت یکسال نوشته می­شود.

همچنین امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: پسران نعمتند و دختران حسنه و نیکی، و خداوند از نعمت­ها می­پرسد، ولی بر نیکی­ها پاداش می­دهد.

لذا امروزه خانواده ها بایستی با تمام توان و آگاهی به تربیت صحیح این عزیزان بپردازند، زیرا از یک سو، نزدیک به نیمی از قشر فعال جامعه را زنان و دختران تشکیل می دهند و از سویی دیگر، با گسترش شبکه های اجتماعی در دنیای امروز، احتمال بروز آسیب های جدی، به ویژه از جانب دختران به حداکثر رسیده است.

البته یادمان باشد که تربیت صحیح دختر به معنای ایجاد محدودیت برای او نیست! چرا که با ایجاد محدودیت نه تنها به تربیت صحیحش کمک نکرده ایم، بلکه باعث ایجاد آسیب های روانی زیادی در او شده ایم که در آینده و به ویژه در زندگی مشترکش مشکلات فراوانی را برایش به وجود خواهد آورد.

بنابراین، برای داشتن دختری شایسته، یعنی دختری که از لحاظ ایمان و حجاب و عفاف و…، همانند آن چیزی باشد که در اسلام از یک دختر انتظار می رود، باید محیط عادی را برایش فراهم کنیم تا زمینه بروز فطرت الهی که در او نهادینه شده است را فراهم کنیم.

به عنوان مثال: از دختر علامه طباطبایی سؤال شد که پدرتان چطور شما را به مسائل دینی و حجاب تشویق می‌ کردند؟ ایشان بیان کردند که ما خود به خود به این سمت آمدیم و مادر و پدر به گونه ای فضا را آماده کردند که دختر بر طبق فطرت طبیعی خود به این سمت حرکت می‌کند و بعدها از این حجاب و نماز خواندن دفاع می‌ کند.

ناگفته نماند که ما در دین مبین اسلام، الگوهای مناسبی برای زنان و دخترانمان داریم که اگر به خوبی آن ها را معرفی کنیم، قطعا تاثیر بسزایی در آن ها خواهد داشت. الگوهایی همچون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه معصومه (س) که هر کدام دنیایی از معرفت اند.

در حالی که متاسفانه، امروزه در تئاتر و رسانه ها و فضای مجازی می بینیم، به جای معرفی این الگوهای ارزشی، به معرفی الگوهای بی ارزشی می پردازند که نه تنها تاثیر مثبتی ندارند، بلکه تاثیر منفی و مخربی در تربیت و الگو پذیری زنان و دخترانمان دارد.

آری، بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه با آن درگیر هستیم به علت نداشتن الگوی صحیح در زندگی است و اگر مادران ما درست ایفای نقش کنند قطعا تربیت دخترانی شایسته و در نتیجه آینده ای تضمین شده برای جامعه مان خواهیم داشت.

حال که در آستانه میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر قرار داریم، جا دارد که بگویم، الگوی دختران ما باید حضرت معصومه (س) باشد نه آن مدل های غربی که در ماهواره ها و شبکه های اجتماعی خودنمایی می کنند و جز پوچی و بی بندوباری ثمره ای ندارند.

شاید کسی بگوید که حضرت معصومه (س) برای دختران زمان خودشان الگو بوده و امروزه نمی توان از ایشان به عنوان الگوی مناسب نام برد! چرا که دوران و شرایط زند گی آن ها با امروز از زمین تا آسمان فرق دارد.

اما باید گفت که حضرت فاطمه معصومه(س) یک الگوی کامل برای تمام دختران در هر عصر و زمانی می تواند باشد، چرا که ایشان نمونه ی بارز یک دختر از نظر دین اسلام است و در برحق بودن ایشان چه از لحاظ حجاب، چه از لحاظ عفاف و… شکی نیست.

اصلا چون حضرت معصومه (س) از لحاظ تقوا و پاکدامنی و عبادت به درجه اعلایی رسیده بودند، حضرت امام رضا (ع) به ایشان لقب معصومه را داده اند.

بنابراین، دختران ما باید درباره الگوهای خود در جامعه اسلامی همچون حضرت معصومه(س)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) تحقیق و مطالعه کنند تا در مورد آن ها آگاهی پیدا کنند. زیرا همین آگاهی است که باعث ایجاد محبت می گردد.

لذا وقتی محبت این بزگ بانوان در دل دختران ما ریشه کند، قطعا تلاش خواهند کرد تا خود را از لحاظ رفتاری و اخلاقی به آن ها نزدیک کنند.

خلاصه مطلب آن که دختران ما باید بدانند که ما الگو های بی نظیری در دین خود داریم که باید برای شناخت آن ها تلاش کنیم، وگرنه در گرداب تبلیغات و تهاجم فرهنگی غرق خواهیم شد…

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا

بچه باید آزاد باشد تا وقتى که بزرگ می‌شود ...

بچه باید آزاد باشد تا وقتى که بزرگ می‌شود ...

از امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان یک الگوی اسلامی :

امام به دختر من که از شیطنت بچه خود گله می‌کرد، می‌گفتند من حاضرم ثوابى را که از تحمل شیطنت حسین می‌بری با ثواب تمام عبادات خودم عوض کنم و عقیده داشتند که بچه باید آزاد باشد تا وقتى که بزرگ می‌شود آن وقت باید برایش حدى تعیین کنند.
 در مورد تربیت کودکان می‌فرمودند: «با بچه‌ها رو راست باشید تا آن‌ها هم رو راست باشند. الگوى بچه پدر و مادر هستند. اگر با بچه درست رفتار کنید بچه‌ها درست بار می‌آیند. هر حرفى را که به بچه‌ها زدید به آن عمل کنید.»

 

منبع: فریده مصطفوی/برداشت‌هایی از سیره امام خمینى، ج ۱، ص ۳۱

islamiclife.ir

روابط زوجین

باسمه تعالی
روابط زوجین
گزیده ای از سخنرانی حجة السلام تراشیون
مهارت
هم ازدواج کردن و هم زندگی کردن هر دو مهارت می خواهد . لذا کسانی که کسب مهارت نکنند و ازدواج نمایند در دوره ی عقد به طرف طلاق می روند .
مهارت ترکیبی از 3 رکن است : اول - دانش دوم - تجربه سوم - تمرین
مهارت در زندگی مانند مهارت در رانندگی است که نیاز به تکرار و تمرین زیاد دارد تا شخص بتواند با اعتماد رانندگی کندو دچار مشکل نشود.کسانی که کسب مهارت نمی کنند هنگامی که در کنار همسرشان هستند و با هم صحبت می کنند در نهایت منجر به دعوا می شود.
الگوی عملی از زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهراء سلام الله علیها
الف )آرامش
یکی از شاخصه های زندگی علوی و فاطمی آرامش است و می تواند الگوی بسیار خوبی برای ما باشد .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: من وقتی وارد خانه می شوم و زهرا را می بینم آرامش پیدا می کنم شبیه همین جمله را از حضرت زهراء در مورد حضرت علی علیه السلام دارند.
ممکن است خانمها کار در خانه را به سختی تحمل کنند ولی می شود با سختی ها هم آرامش داشت. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها را در هنگام انجام کارهای سخت منزل دیدند فرمودند: بهای بهشت تحمل سختی های دنیاست.
انواع آرامش در خانواده :
1- آرامش بصری
2- آرامش کلامی
3- آرامش رفتاری
راههای کسب آرامش بخشیدن به همسر:
1- بشاشیت چهره :خصلت انسان مومن این است که غم و اندوه در درونش است و چهره اش شاداب است .
روایت : وقتی مردی به همسرش نگاه محبت آمیز می کند و زن هم به شوهرش نگاه محبت آمیز می کند ، سومین نگاه ،نگاه خداست.
شخصی خدمت پیامبر رسید و گفت: همسری دارم که موقع بیرون رفتن از منزل مرا بدرقه می کند و هنگام ورود به استقبالم می آید و … پیامبر فرمودند: ای مرد ، خدا در روی زمین کار گزارانی داردو همسر تو نیز از کار گزاران خداست و به پاس این نیکی ثواب شهید را دارد.
نکته : هنگام خروج و ورود همسر آرامش بخش او باشیم.
2- ظاهر مرتب و منظم زوجین : زوجین باید همیشه در مقابل یکدیگر ادب و نزاکت را رعایت نمایند.و لباس و پوشش آنها مورد توجه همسر باشد.
توجه نمودن به خانم و ابراز کردن توانائیها و و سلایق او و تعریف از آنها باعث رشد او می شود و تلاش بیشتری در این زمینه می کند چون زنها تشنه ی توجه هستند.
امیر المو منین علیه السلام: ای مالک خو بیها را ببین تا گسترش پیدا کند.
3- نظم در محیط تحت مدیریت :نظم در محیطهایی مثل خانه ، ماشین و … باعث آرامش همه ی افراد خانواده می گردد.
باید در امور منزل تقسیم بندی عاذلانه بر قرار باشد مانند تقسیم بندی پیامبر اکرم کارهای خانه را بین داماد و دختر گرامیشان.
توجه نقش اول زن خانه داری اوست هر چند طلبه ، استاد ، مدیر و … باشد مقام معظم رهبری می فرمایند:من با کار کردن خانمها بیرون منزل مخالف نیستم البته با 2 شرط :1- عدم اختلاط با نا محرم 2- عدم ضربه به خانواده
روایت: زن 7 روز در خانه خدمت می کند خدا 7 در جهنم را به روی او می بندد و 8 در بهشت را به روی او باز می کند . چنین روایتی در مورد هیچ کار دیگری نداریم که مثلا اگر زن استاد باشد و یا فلان کار را داشته باشد این همه اجر ببرد.
روایت : خداوند نظر رحمت به زنی می اندازد که در خانه وسیله ای را جابه جا کند.
4- دلخوشی از همسر : زن و مرد باید محبت و خوبی هایشان به یکدیگر زیاد باشد ( خریدن هدیه برای زن محبت را زیاد می کند.)
ب ) کلام
1- 70 درصد ارتباطات انسانها با کلام است.(لذت آورترین ارتباط ها ارتباط کلامی است مثل مناجات با خداوند)
2- پر آسیب ترین عضو انسان زبان است.
3- بهترین عضو برای حل مشکلات زبان ا ست
سه مهارت کلامی
1- از لفظ زیبا استفاده کنید.
2- لحن زیبا داشته باشید .
3- انتقاد منصفانه نمایید .