#کشته شدن حضرت علی در محراب دروغی است...

❌شبهه

کشته شدن حضرت علی در محراب دروغی است که آخوندا در آوردن، ایشان در هنگام ورود به مسجد و قبل از نماز ترور شد.

✅پاسخ
در مورد مکان شهادت حضرت علی علیه السلام دو دسته روایت دارد.
یک دسته همانگونه است که شبهه افکن میگوید. اما دسته دیگر از روایات و نقل های تاریخی حاکی از شهادت ایشان در محراب و هنگام سجده بوده است.

برخی منابع هر دودسته ذکر میشود

دسته اول
5. محمد بن جریر طبری در تاریخ خود کیفیت شهادت امام علی(علیه السلام) را به نقل از محمد حنفیه{6} چنین گزارش کرده است: آن شب من در مسجد بودم و عده ‏ای دیگر نیز در مسجد بیتوته کرده و مشغول عبادت بودند. نزدیک صبح امیر مؤمنان علی(علیه السلام) وارد مسجد شد و با صدای بلند فرمود: ایُّها الناس، الصلاْ، الصلاْ متوجه نشدم که آیا آن حضرت بعد از عبور از درگاه مسجد این کلمات را گفت یا قبل از آن. ناگهان چشمم به برق شمشیری افتاد و در آن لحظه شنیدم که یکی میگفت: الحکم لله یا علی لا لک و لا لاصحابک، شمشیری را دیدم و بار دوم همان ضربت بر امام(علیه السلام) وارد آمد. علی(علیه السلام) فرمود: نگذارید مرد قاتل فرار کند جمعیت حاضر در مسجد ضارب را احاطه کردند.
(تاریخ طبری، ج 3، ص 157)

۲. «ابوالحسن مسعودی» مورخ نامدار اهل سنت در قرن سوم هجری نیز در مروج الذهب مینویسد: ابن ملجم با همدستان خود در مقابل دری که علی(علیه السلام) از آن جا وارد مسجد میشد مخفی شدند، علی(علیه السلام) هر روز هنگام اذان صبح می آمد و مردم را برای نماز بیدار میکرد ابن ملجم بر اشعث که در مسجد بود گذر کرد و اشعث به او گفت: صبح تو را رسوا کرد. حجر بن عدی که این سخن را شنید گفت: ای اعور! او را به کشتن دادی خدا تو را بکشد. در این لحظه علی(علیه السلام) وارد مسجد شده و ندا میداد: ای مردم برای نماز آماده شوید. ابن ‏ملجم و یارانش به او حمله کرده و میگفتند: «الحکم لله لا لک»، ابن ملجم با شمشیر ضربتی بر پیشانی آن حضرت زد.
(مروج الذهب، ج 2، ص 412)

دسته دوم

1. مرحوم علامه مجلسی؛ با نقل حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) می نویسد: هنگامی که ابن ملجم - لعنْة الله علیه - بر سر مبارک علی(علیه السلام) ضربت شمشیر را میخواست وارد سازد با خود همدستی داشت که ضربت او به دیوار برخورد کرد اما ابن‏ ملجم در حالی که علی(علیه السلام) در سجده بود، ضربتی بر فرق مبارک آن حضرت وارد ساخت.(بحارالانوار، ج 42، ص 5)

2. سید بن طاووس در کتاب «مصباح الزائر» در ضمن نقل زیارت جامعه ائمه المؤمنین(علیه السلام) به نقل از ائمه معصومین(علیهم السلام) مینویسد: «و انتم بین صریع فی المحراب قد فلق السیف هامته» ؛ و بعضی از شما اهل بیت(علیهم السلام) در محراب عبادت به زمین افتاده در حالی که شمشیر زهرآلود فرق مبارکش را شکافته است. و این دلیل دیگری است که امیر مؤمنان علی(علیه السلام) در محراب عبادت به شهادت رسیده است

3. «ابن قتیبه دینوری» از مورخین شهیر اهل سنت در کتاب معروف الامامْ و السیاسْ، حادثه شهادت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) را چنین گزارش کرده است: در صبح روز جمعه که ده روز از ماه رمضان، در سال چهلم هجرت باقی مانده بود، علی(علیه السلام) از منزل خود برای اقامه نماز وارد مسجد شد و هنگامی که در محراب عبادت نماز را شروع کرد ابن ‏ملجم بر او حمله کرد و در حالی که گفت: الحکم لله لا لک یا علی! با ضرتب شمشیر فرق مبارک علی را شکافت و علی(علیه السلام) گفت: «فزت و رب الکعبه».
(الامامةْ و السیاسةْ، ج 1، ص 160)

4. دانشمند معروف اهل تسنن «سبط بن جوزی» مینویسد: هنگامی که حضرت علی(علیه السلام) در محراب عبادت قرار گرفت چند نفر به او حمله‏ ور شدند و ابن‏ ملجم ضربتی بر آن حضرت فرود آورد و بلافاصله با همراهانش گریختند.
(تذکرةْ الخواص، ص 177)

۵. سید نعمت الله جزایری از محدثین قرن دوازدهم هجری در کتاب قصص الانبیأ خود روایتی را از پیامبر اکرم(صلی الله) نقل میکند که دلالت روشنی بر شهادت علی(علیه السلام) در محراب عبادت دارد. او میگوید: روزی رسول الله(صلی الله) به علی(علیه السلام) فرمود: «یا علی صبر تو چگونه خواهد بود آن روزی که فرق تو شکافته شده و محاسنت از خون سرت رنگین شود در حالی که تو در محراب عبادت سجده کرده ‏ای؟! علی(علیه السلام) فرمود: یا رسول الله! آن جا مقام شکر است نه مقام صبر.
(القصص الجزائری، ص 351)

  • 3 stars
    G
    نظر از: G
    1397/03/18 @ 02:33:30 ق.ظ

    G [بازدید کننده]

    با سلام، بسیار عالی، ممنون که این شبهه رو بررسی کردید
    ان شاءالله ماجور باشید

  • پاسخ از: مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه
    1397/03/18 @ 04:59:59 ب.ظ

    مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه [عضو] 

    ممنون از نظرتون

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.