من چطوري ميتونم از فکر گناه بيام بيرون

✅حساسيت و دل نگراني شما در مورد وجود افکار منفي در ذهن، بشارت دهنده وجود روح تقوا و خداترسي در شما است. اين گونه نگراني ها و اندوه ها به ويژه در يک جوان بيانگر لطف خداوند و عنايت او به شما است و اين مطلبي است که بسيار قابل توجه مي باشد.

آن چه مي تواند ذهن تان را پاک نمايد ، در مرحله نخست کنترل افکار است. کنترل افکار (خواطر) راه هاي متعددي دارد، ولي نبايد پنداشت که با اولين گام همه چيز درست مي‏شود. بلکه کسي که مي‏خواهد زمام افکار خويش را به کف گيرد، بايد با تمام توان به خودسازي بپردازد . با جديت اين راه را دنبال نموده تا تدريجا به سمت هدف نزديک گردد. پرنده لجام گسيخته خيال چون چکاوکي است که هر دم بر سرشاخساري نشسته و زود به شاخه ديگر پرواز مي‏کند.

از اين رو افکار انسان قرار و آرامي ندارد. آن گاه اگر آدمي با دقت درکنترل آن بکوشد; يعني، همواره از آن مراقبت نموده و هرگاه به اين سوي وآن سوي گريخت، بلافاصله آن را به امور شريف متوجه گرداند، کم‏کم رام و مطيع مي‏گردد.

کنترل ذهن و خطورات گناه‏آلود، يکي از مراتب مشکل خودسازي است. اما ذهن واردات خويش را از چشم و گوش مي‏گيرد. بنابراين صادرات و واردات، بايد کنترل شود.
براي اين منظور مي توانيد:

1. چيزهايي جايگزين و بديل براي آن ها در ذهن بسازيد تا اينکه وقتي بخواهند وارد ذهن شوند، ذهن را منصرف به بديل نماييد. يا اينکه افکار منفي را به چيزهاي زشت و تهوع آور گره بزنيد تا حالت انزجار از آن ها براي تان پيش آيد.

2. با پر کردن وقت خود، فکرتان را از آزاد ماندن و فکر منفي کنترل نماييد ؛اميرالمؤمنين عليه السلام مى‏فرمايند:
النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَكَ..يعنى اگر تو نفس را به كارى مشغول نكنى، او تو را به خودش مشغول مى‏كند.
هميشه بايد يك كارى داشته باشد كه ذهن را متمركز كند و وادار به آن كار نمايد و الّا اگر شما به او كار نداشته باشيد، او شما را به آنچه كه دلش مى‏خواهد وادار مى‏كند و آن وقت است كه دريچه خيال به روى انسان باز مى‏شود؛در رختخواب فكر مى‏كند، در بازار فكر مى‏كند، همين‏طور خيال خيال خيال، و همين خيالات است كه انسان را به هزاران نوع گناه مى‏كشاند. اما برعكس، وقتى كه انسان يك كار و يك شغل دارد، آن كار و شغل، او را به سوى خود مى‏كشد و جذب مى‏كند و به او مجال براى فكر و خيال باطل نمى‏دهد.

3. کنترل اعضاء وجوارح و پاک نگهداشتن آن از گناه نيز باعث کنترل فکر است؛اگر مي‏بينيد گفته‏اند چشم را از نامحرم و گوش را از شنيدن مطالب نامناسب حفظ کنيم، براي اين است که بعدا ذهن از اين مناظر عکس‏برداري کرده و با آن مأنوس مي‏شود. اگر ظرف ذهن را از مطالب سازنده، عبرت‏انگيز و صحنه‏هايي که آيات و نشانه‏هايي در رابطه با مبدأو معاد دارد، انباشته کنيم، ديگر ذهن پريشان و مشغول نمي‏شود.

4. تلاوت قرآن و تدبر در آيات و نيز انديشه در روايات و احاديث معتبر در اين زمينه راهگشا است.
کنترل نياز به زمان دارد و به تدريج حاصل مي شود . اگر گاهي در ابتدا بر شما فشار وارد مي کند، سعي کنيد با فاصله انداختن زمان ورود براي هميشه آن ها را پاک سازيد. در هر حال لازم است کنترل آن ها را در اختيار خود بگيريد.

توجه بفرماييد که بايد صبر و تحمل داشته باشيد و کنترل نياز به زمان دارد و به تدريج حاصل مي شود. اگر گاهي در ابتدا بر شما فشار وارد مي کند، سعي کنيد با فاصله انداختن زمان ورود، براي هميشه آن ها را پاک سازيد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.