#مبانی_فقهی_استثنائات_غیبت

خانم لیلا نصر اصفهانی  ، طلبه مرکزتخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان  از پایان نامه خود با عنوان : مبانی فقهی استثنائات غیبت به راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد قربانی مقدم  و داوری حجت  الاسلام و المسلمین دکترعبدالرسول قاسمی ، پنجشنبه مورخ 23/06/96 ساعت 9:15 صبح در مرکز مدیریت استان اصفهان دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم لیلا نصر اصفهانی   

خانم نصر اصفهانی در دفاع از پایان نامه خود اشاره کردند به اینکه :غیبت از گناهان کبیره ای است که به سبب قبح ذاتی و مفاسد متعدد مترتب برآن عقلاً نیز حرام است ، با این حال استثنائاتی برای غیبت وجود دارد و با توجه به کثرت این استثنائات ، شبهه ای در مورد نسبت اخلاق مطرح می شود؛ مبنی بر اینکه حرمت غیبت ، نسبی است و قانون کلی از جهت شارع مقدس در این زمینه وجود ندارد.

اما با در نظرگرفتن این نکته که حرمت غیبت بر اساس درک قبح عقلی آن است و جواز استثنائات غیبت نیز بر اساس درک عدم قبح عقلی آنها است ، لذا اصلا شبهه نسبیت مطرح نمی شود.

در ادامه گفتند :البته اگر حرمت غیبت را بر اساس حکم عقل ندانیم ، استثنائات غیبت به عنوان حاکم بوده یا تخصصا از موضوع غیبت خارج است و اصلا شبهه نسبیتی به ذهن متبادر نمی شود.

همچنین می توان تعداد قابل توجهی از مبانی فقهی استثنا را با تزاحم توضیح داد و در باب تزاحم نیز ، بحث استثنا بر احکام توسط شارع مطرح نیست بلکه تنافی در امتثال پیش آمده که با ملاک های اهمیت ، قابل حل است.

در پایان گفتند :شناخت مبانی استثنائات غیبت ، تعارض موجود در ذهن عوام ، مبنی بر وجود استثناء برای چنین گناه بزرگی با این همه مذمت در قرآن و روایات را ،حل کرده ومانع از بین رفتن قبح غیبت در اذهان عمومی می شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.