موضوع: "سالنامه پژوهشی انجمن حبل المتین"

#كارگاه روش تحقيق ميداني

به همت انجمن پژوهشی مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه (حبل المتین )اصفهان، کارگاهی باعنوان روش تحقیق پیمایشی به منظور نگارش تحقیق میدانی ، با حضورسرکارخانم کدخدازاده از تاریخ 26/4/1396 تا 5/7/1394 در 3 جلسه برگزار گردید.

 در جلسه اول ابتدا، روش علمی پژوهشی برای طلاب توضیح داده شد و در ادامه مراحل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت ،انواع پژوهش براساس ماهیت ،شیوه سوال و اهداف تحقیق نویسی بیان شد.

در جلسه دوم: شیوه فرضیه نویسی ،ابزار تحقیق همچون مصاحبه و پرسشنامه و شیوه بررسی پیشینه تحقیق و روش تحقیق ،انواع متغییر و مفاهیم آن  ، فرضیه و انواع آن بیا ن گردید و در پایان جامعه ،نمونه و روش های نمونه گیری توضیح داده شد .

 در جلسه سوم :بررسی پرسشنامه  آماری و روش نمونه گیری آمار مطرح گردید.

 

#مبانی_فقهی_استثنائات_غیبت

خانم لیلا نصر اصفهانی  ، طلبه مرکزتخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان  از پایان نامه خود با عنوان : مبانی فقهی استثنائات غیبت به راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد قربانی مقدم  و داوری حجت  الاسلام و المسلمین دکترعبدالرسول قاسمی ، پنجشنبه مورخ 23/06/96 ساعت 9:15 صبح در مرکز مدیریت استان اصفهان دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم لیلا نصر اصفهانی   

خانم نصر اصفهانی در دفاع از پایان نامه خود اشاره کردند به اینکه :غیبت از گناهان کبیره ای است که به سبب قبح ذاتی و مفاسد متعدد مترتب برآن عقلاً نیز حرام است ، با این حال استثنائاتی برای غیبت وجود دارد و با توجه به کثرت این استثنائات ، شبهه ای در مورد نسبت اخلاق مطرح می شود؛ مبنی بر اینکه حرمت غیبت ، نسبی است و قانون کلی از جهت شارع مقدس در این زمینه وجود ندارد.

اما با در نظرگرفتن این نکته که حرمت غیبت بر اساس درک قبح عقلی آن است و جواز استثنائات غیبت نیز بر اساس درک عدم قبح عقلی آنها است ، لذا اصلا شبهه نسبیت مطرح نمی شود.

در ادامه گفتند :البته اگر حرمت غیبت را بر اساس حکم عقل ندانیم ، استثنائات غیبت به عنوان حاکم بوده یا تخصصا از موضوع غیبت خارج است و اصلا شبهه نسبیتی به ذهن متبادر نمی شود.

همچنین می توان تعداد قابل توجهی از مبانی فقهی استثنا را با تزاحم توضیح داد و در باب تزاحم نیز ، بحث استثنا بر احکام توسط شارع مطرح نیست بلکه تنافی در امتثال پیش آمده که با ملاک های اهمیت ، قابل حل است.

در پایان گفتند :شناخت مبانی استثنائات غیبت ، تعارض موجود در ذهن عوام ، مبنی بر وجود استثناء برای چنین گناه بزرگی با این همه مذمت در قرآن و روایات را ،حل کرده ومانع از بین رفتن قبح غیبت در اذهان عمومی می شود.

#کارگاه_مهارت_پژوهش_رایانه ای در علوم اسلامی

به همت انجمن  پژوهشی مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه (حبل المتین ) ،  کارگاهی با عنوان کارگاه مهارت پژوهش  رایانه ای در علوم اسلامی  به منظور آشنائی با مهمترین نرم افزارهای علوم اسلامی و شیوه استفا ده از آنها  در تاریخ چهارشنبه 10/8/96 با حضور جناب آقای سعید زمانی نماینده نرم افزارهای نور  از ساعت 13:30 الی 17 برگزار گردید .

 

جناب آقای سعید زمانی در باره منبع شناسی گفت : دانش پژوه نیازمند آن است که منابع دیگر هر دانش را علاوه بر متون درسی بشناسد،بر سیر تاریخ نگارش در آن دانش اشراف پیدا کند و جایگاه ویژه ای را که هرمنبع در آن دانش دارد باز شناسد .تنها در این صورت است که می تواند مطلوب خود را با سهولت بیشتری در منابع پیدا کند، مطلب مفیدی از چشم او دور نماند و با درنظر گرفتن جایگاه منابع از آنها استفاده نموده ، بر اساس گفته های آنها استنباط صحیح و اظهارنظردرست بنماید.

وی درباره آشنایی با نرم افزارهاو سایتهای مرجع ادامه داد:محقق بایستی با نرم افزارهای مربوطه به زمینه مورد مطالعه خود و همچنین پایگاههای مربوطه آشنائی داشته باشد تا بتواند در هر زمینه از نیازهای خود به مرجع پاسخگو مراجعه کرده  و به نحو احسن پاسخ مورد نظر خود را دریافت نماید.

در پایان به آموزش نرم افزار فقه اهل بیت پرداخت و به سوالات دانش پژوهان  در این زمینه پاسخ گفت.

 

نشست علمی - پژوهشی سند زیارت عاشورا

سند زیارت عاشورا

چکیده
زیارت عاشورا چهار طریق اصلی دارد که سه مورد از آن به امام محمد باقر(علیه السلام )و دیگری به امام صادق(علیه السلام ) می رسد. دو طریق در کتاب مصباح المتجهد از شیخ طوسی و دو طریق دیگر در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه نقل شده است. اگر کسی بتواند مبنای رجالی معروف در مورد راویان احادیث کتاب کامل الزیارات یعنی وثاقت تمامی آنها بپذیرد، بی نیاز از تفحص و بحث در مورد صحت این زیارت بوده و به آسانی صدور آن از امام باقر(علیه السلام )را می پذیرد. اما اگر کسی این مبنا را قبول نداشته و یا مانند صاحب این نوشتار تنها مشایخ بلاواسطه مشمول این قاعده بداند باید در مورد آحاد روایان این زیارت به مطالعه و دقت علمی بپردازد. در این نوشتار به این نتیجه دست خواهیم یافت که سند دومی که در کتاب مصباح شیخ طوسی برای این روایت بیان شده است هم از نظر طریق شیخ به سند و هم خود سند بدون اشکال و قابل اعتماد است.
کلمات کلیدی
رجال، زیارت عاشوراء، سند، کامل الزیارات، مصباح المتهجد

       نگارنده : محمد قربانی مقدم

گرامیداشت مقام معلم

روز معلم گرامی باد

استاد گرامی…

تو را چه بنامم که اگر پرتو رویت نبود جهان از فروغ و روشنی تهی می شد…

این دست نقش آفرین توست که نور را رقم می زند…

اندیشه ات بلند و روزت طلایی باد…

استادان عزیزم…

هر چه آسمان را رصد می کنم هیچ ستاره ای را به درخشش شما نمی بینم …

شکوهتان پاینده باد که درخشانترین ستاره اید …

روزتان پیروز و خورشید نامتان درخشنده باد…

حق نگهدارتان

معرفی منبع نقد کتاب

سخن بزرگان پیرامون پژوهش

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) :
پیشرفت وعزت کشور در گرو تلاش در زمینه علم وپژوهش است .