موضوع: "فرهنگی"

محاسبه نفس میزان علم و عمل نافع است.

به گزارش رابط خبر ، مرکز فقه و اصول النفیسه سومین جلسه اخلاقی از سلسله نشست های آداب طلاب با تکیه بر کتاب منیه المرید شهید ثانی برگزارکرد .

این نشست با عنوان «خلوص نیت در اعمال و وسوسه شیطان»، روز دوشنبه مورخ 96/01/28 باحضور استاد ارجمند محمد علی اسکندری، مدرس و پژوهشگر حوزه برگزار شد.

آقای اسکندری با بیان مقام و منزلت خلوص و پاکی نیت، نیت را از خود عمل رسا تر و کارسازتر دانست و با استناد به حدیث قدسی«الأخلاص سرٌّ من اسراری استودَعَهُ قلبَ مَن اَحبَبتَهُ مِن عِبادی؛ اخلاص رازی از رازهای من است که در قلب بنده ای که دوستش دارم جای می دهم.»، خلوص در نیت را مدار قبولی اعمال انسان و میزان ارزیابی در روز  قیامت برشمرد .

استاد حوزه متذکر شد فرد باید از دو گروه از فقها و دانشمندان  برحذر گردد. گروهی که قطاع الطریق اند همچنان که روایت شده ؛«خداوند به داود(علیه السلام) وحی کرد : میان من و خودت دانشمند فریفته ی دنیا را واسطه قرار نده که تو را از راه دوستی من دور سازد، اینگونه عالمان راهزنان بندگان جویای من هستند. کمترین و ناچیز ترین رفتاری که من با آنان در پیش خواهم گرفت این است که شیرینی مناجات با خود را از دلشان برمی دارم » وگروه دوم؛ حرفه دنیا داری را در پیش نگرفته از سلطان جائر پیروی و به او کمک کردند و در منجلاب مطامع دنیا غرق شدند. در طول تاریخ اهل بیت آزاد منش زندگی کردن، پیروی نکردن و فاصله گرفتن از سلطان جائر را به بشریت آموخت. پیروان وفقهای شیعه آن را الگو و سر لوحه کار خود قرار دادند.

وی مهمترین اصل عملی کردن اخلاص را حضورقلب دانست که حضرت امام (ره) تکنیک بدست آوردن آن را در کتاب آداب الصلاه ذکر کردند  قلب انسان مثل کودک است که می خواهد الفاظ را یاد بگیرد که با تکرار و ممارست به این هدف می رسد. همچنین ملا احمد نراقی در کتاب معراج السعاده بیان می دارد روش کسب حضور قلب در نماز با تمرین حاصل می شود.

ایشان خاطر نشان کرد، راه ورود شیطان گرفتن خلوص است با جستجو در اعمال خود، متوجه شائبه های گناه در اعمالمان می شویم .اگر انسان با وجود مال و شهرت و مقام ، خشنود شود. درجه خلوصش پایین است.

ایشان در ادامه شرح حالی از آیت الله سید محمد خوانساری به نقل از آیت الله اراکی برای مبارزه با وسوسه شیطان عنوان کرد: «ایشان در زمان طاغوت، لباس مرجعیت را  درآورد و به جنگ با انگلیسی ها در جنوب کشور پرداخت و4 سال به اسارارت آنها در آمد، ایشان به مرحله ای رسیده بودکه ابواب القلب  شده بود. یعنی نگهبان بر قلبش داشت تا افکار شیطانی به درونش نفوذ نکند. من هفت سال در کنار منبر ایشان نشستم تا بتوانم از جمال ایشان استفاده کنم». 

مدرس حوزه تصریح کرد بعد از اخلاص، غرض از طلب علم، عمل است. باید علم لاینفع را جدا کنیم. پس باید تلاش کرد تا مرز بین عمل به اوامر و نهی از نواهی خداوند مشخص شود. هر کسی که علمش افزون ولی هدایتش افزون نشود فایده ای ندارد.

مهمترین آفات طلاب این است که خود را مشغول می کنند به یکسری از علوم اصلیه و غافل از اصلاح نفس می شوند.در صورتی که نباید غافل شود از آن اعمالی که رضایت پروردگار در آن است. محاسبه نفس است که مشخص کننده ی نافع بودن علم است در جهت تشخیص امراض درونی فرد.

ظهور حضرت مهدی (عج الله) آخرین ایستگاه گفتمان انقلاب اسلامی

به گزارش رابط خبر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه،  همزمان با میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی (علیه السلام) وتقارن آن با ایام انتخابات، جلسه بصیرت افزایی با حضور حجت الاسلام میثم حاجی احمد مسئول سازمان بسیج طلاب اصفهان، مدرس حوزه و دانشگاه و متخصص در فضای مجازی در تاریخ 21/1/96برگزار شد.

حجت الاسلام حاجی احمد در ابتدا ضمن تبریک میلاد حضرت علی (علیه السلام) با تقسیم تاریخ اسلام به 5 دوره ؛ بعثت را آغاز اسلام،  و غدیر، عاشورا و مهدویت ؛به ترتیب استکمال، حفظ و جهانی شدن اسلام دانست . ایشان در ادامه خاطر نشان کرد برای رسیدن به جهانی شدن اسلام، مهدویت نیازمند مقدماتی است که این مقدمات قطعا با انقلاب اسلامی حاصل می شود .

مدرس حوزه و دانشگاه  با بیان نکاتی ازحوادث سقیفه، یهود را مهمترین عامل جنگ نیابتی در آن زمان برشمرد و آنان را  مهره چینان  سقیفه و برنامه ریز جنگ های زمان خلافت حضرت علی (علیه السلام) دانست. وی اذعان کرد حضرت زهرا (سلام الله علیها) اولین کسی است که با بصیرت ، مقاومت و جهاد تا پای جان خود و فرزند نقش خود را در کنار ولایت ایفا کرد و این همان جهاد کبیر است که حضرت آقا با تمسک به آیه 52 فرقان بیان فرمودند :« با تبعیت نکردن از دشمن در همه حیطه ها باید دست رد به سینه او زد .»

مسئول سازمان بسیج طلاب با بیان نظریه ساموئل هانتینگتون متخصص علوم سیاسی ونظریه پرداز برخورد تمدن‌ها که به  پیش‌بینی کشمکش جهان غرب با جهان اسلام شهرت جهانی پیدا کرده، معتقد است: تنها فرهنگی که لیبرال دموکراسی آمریکا را به خطر می اندازد فرهنگ انقلاب اسلامی است. وی در ادامه  تصریح نمود: مذاکره در جنگ بین حق و باطل جواب نمی دهد و سازش با دشمن او را جری تری و  نتیجه عکس می دهد. تنها راه حل، مقاومت است. امروزمنافقین و دشمنان با شایعه پراکنی و نفوذ در نامزدهای کاندیدها سعی درتخریب چهره های انقلابی دارند و حال آنکه آرمان انقلاب اسلامی،طبق بیانات مکرر رهبر کبیر انقلاب، استکبار ستیزی است.

حاجی احمد در ادامه افزود :دشمن در برابر جمهوری اسلامی احساس خطر کرده و راهبرد دشمن ایجاد جبهه ای عظیم، وسیع، نامتناجنس و هدفشان نابودی و مهار کردن انقلاب اسلامی است که با تغییر در سبک زندگی، تجمل گرایی و تغییر سلیقه ها در بعد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حاصل می شود.

وی تشکیل و اهتمام به جبهه مردمی نه حزبی، بصیرت داشتن و تکیه بر عناصر ماندگار اسلام ، ولایتمداری، حضور حداکثری مردم در میدان و انتخاب اصلح، از را هکارهایی است که  مقام معظم رهبری در مقابل اقدامات و هجمه های دشمن برشمرد.

متخصص فضای مجازی در پایان با تکیه بر فرمایشات حضرت آقا در چند سال اخیر؛ معیار و شاخصه های فرد اصلح برای ریاست جمهوری را متذکر شدو گفت : در بحث تبلیغات باید مواظب باشیم که جامعه دوقطبی پیش نیاید، مدد خواستن از خداوند برای شناخت فردی اصلح ، مشورت با افراد مطلع و مطمئن و تحقیق، برای همه افراد امری ضروری است .

تشیع انگلیسی فرش قرمزی جهت ایجاد نفوذ و تفرقه

به گزارش رابط خبر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه نشستی با عنوان«آشنایی اجمالی با شیعه انگلیسی» با حضور حجت الاسلام مهدی مسائلی ، محقق و پژوهشگر ، مدرس حوزه وهمچنین متخصص در رشته فرق و عقاید در تاریخ 01/14/ 96برگزارکرد .

حجت الاسلام مسائلی در ابتدای بیانات خود تفاوت میان عنوان"شیعه انگلیسی” و"تشیع انگلیسی” را تبیین کرد و گفت : تشیع انگلیسی به اندیشه های افراطی و فرقه گرایانه یی گفته می شود که ترویج آنها دشمنان را در رسیدن به اهدافشان یاری می کند. گر چه ممکن است افراد ناخواسته و از روی جهل، تعصب، غفلت، جاه طلبی و… به ترویج این تفکرات و رفتارها بپردازند. وی شیعه انگلیسی را مزدورانی دانست که نظام سلطه، مستقیما آنها را به خدمت گرفته تا به گسترش و هدایت تشیع انگلیسی اقدام کنند.

ایشان در ادامه تصریح کرد : بکار بردن تعبیر تشیع انگلیسی برای جریان و گروهی ، مستلزم ارتباط مستقیمشان با انگلیس نیست؛ شیعه انگلیسی جهت سوء استفاده از احساسات مذهبی و چه بسا افراطی آنها ماموریت فتنه انگیزی در جهان اسلام را دارد و با چند واسطه مروج اسلام آمریکایی و سکولار است. وی با ارائه سندهای تصویری از مروجان این تفکر در شبکه های ماهواره ای وابسته به انگلستان، دلایلی را جهت ارتباط این تفکر به غرب را اثبات نمود.  

مدرس حوزه مقابله با اسلام اصیل در جبهه درونی و خاصیت ضد تبلیغی علیه شیعه را، از برنامه های اصلی تشیع انگلیسی بر شمرد و خاطر نشان کرد تشیع انگلیسی ستیز با مسلمانان را از اولویت های خویش می داند و با مبارزه درون مذهبی و با ایجاد تزلزل در تفکرات شیعیان، آنها را از تفکر انقلابی و خط مقاومت اسلامی دور کرده و حزب الله لبنان را که پیرو و حامی ولایت فقیه است را ، حزب الشیطان معرفی می کند.

مسائلی در همین راستا افزود: تشیع انگلیسی در تبلیغات خود چهره ای متفاوت و ناپسند از تشیع به جهانیان ارائه می کند و در این مسیر جاذبه های تشیع را به دافعه تبدیل کرده است که از جمله می توان به انتشار کتاب الفاحشه الوجه الاخرلعائشه  توسط یاسر الحبیب اشاره کرد که این امر موجب بر انگیخته شدن احساسات اهل سنت و ایجاد هجمه های بر علیه شیعیان شد.

محقق و پژوهشگر حوزه، از مختصات فکری و رفتاری تشیع انگلیسی به ترویج افراط گرایی در شعائر مذهبی از جمله؛ قمه زنی و لعن علنی، مخالفت با علوم عقلی و توجه به ظاهر گرایی، عدم دخالت روحانیون در تصدی امور کشور و غیر قابل اجرا بودن حدود اسلام تا زمان ظهور حضرت مهدی(عج الله) وهمچنین عدم تشخیص حق و باطل در زمان کنونی، اشاره کرد. که منتسبان به این جریان با به کار بردن عنوان «شعیره » درباره قمه زنی، هر گونه مخالفت با اینگونه عزاداری را حرام و انجام آن را اصل تشیع معنا و به راحتی مخالفان قمه زنی را از دایره تشیع خارج می کنند. صادق شیرازی طرفداران قمه زنی را، علوی و مخالفان آن را اموی می داند و یاسر الحبیب از مروجان این تفکر با بیان مکاشفه ای جعلی، حکم مخالفت با قمه زنی را محاربه با امام زمان دانست.که همین امر موجب گسترش آن در بین تشیع انگلیسی شده که چهره ی شیعه را در اذعان عمومی وهن آلود و خشن معرفی می کند.

ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی

مقام معظم رهبری : اگر من رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی کشور می شدم

 به گزارش واحد خبر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه؛ این واحد حوزوی در تاریخ95/12/26 نشستی با حضور جناب آقای جمشیدکیانی همکار مرکز فناوری واطلاعات قم ، به منظور انگیزه سازی و تبیین ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی برگزار کرد .

 آقای کیانی در ابتدا با بیان این مطلب که هدف از حضور در فضای مجازی صرفا ایجاد کانال ، وبلاگ،سایت ویا گروه نیست بلکه هدف، حضور مؤثر و تأثیر گذار با خروجی مناسب است. باید ابتدا ضرورتها را شناخت و روش مقابله با آسیب ها و تهدیدات را آموخت.

وی با استناد به بیان رهبری که فرمود: : باید با استفاده از تواناییها و استعدادها ی جوانان کشور و با سیاست گذاری های صحیح، اقدامات سنجیده و هماهنگ، بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال و حضور فعال در عرصه فضای مجازی و تاثیر گذار، تولید محتوای متقن و جذاب حرکت کنید؛ درباره ضرورت و اهمیت تاثیر گذاری در این فضا تاکید کرد.

همکار مرکز فناوری و اطلاعات ،لزوم شناخت روحانیون از فضای مجازی و جلوگیری از اجرای نقشه های دشمنان برای انحراف جوانان دراین محیط،مقابله با روش شبهه پراکنی دشمنان را از تاکیدات دیگر حضرت آقا به روحانیون برشمرد و افزود علمای عظام و مراجع تقلید از جمله آیت الله جوادی آملی و حضرت آیت الله مکارم شیرازی  در بیانات خود  تخریب و سازندگی را حرف نخست فضای مجازی می دانندکه حقیقتی است که نمی توان از آن فاصله گرفت و ارزش کار در آن به اندازه ارزش انقلاب اسلامی است .

کیانی، فراهم آمدن امکانات بی نظیر برای دسترسی بیش تر به مباحث دینی و معنوی، ضعف کمی و کیفی محتوای اینترنت برای دین پژوهان و مطالعات دینی، وجود دیدگاه های مختلف، آرا و برنامه های غربی در مورد موضوعات اسلامی (موجب تحمیل تفکر غربی و انحراف افراد در سنین گوناگون)، بازگشت و اقبال نسل جدید جهان به دین و معنویت، همزیستی قابل توجه دین و فضای مجازی،گسترش فعالیت های ضد دینی و اشاعه افکار و اندیشه  های باطل،  را از نواقص و مزایای فضای مجازی دانست که  هر فرد قبل از ورود به آن باید بدان ها توجه و اهتمام داشته باشد.

توبه سلمان رشدی حکم اورا لغو نخواهد کرد

به گزارش رابط خبر ،نشست علمی با عنوان ” مبانی تصمیم گیری حضرت امام خمینی (ره) در فتوای ارتداد سلمان رشدی ” همزمان با سالگرد صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی،  در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه روز دوشنبه  مورخ 95/11/25 ، با حضور کادر و طلاب سطح 3 برگزار شد .

سلمان رشدی

حجت الاسلام محمد قربانی مقدم  مدرس حوزه و دانشگاه؛ در مقدمه بیانات خود، ضمن عرض تسلیت بمناسبت ایام فاطمیه گفت: از زمان شکل گیری انقلاب حرکت سوم در جهان شکل گرفت. قبل از انقلاب اسلامی، جامعه جهانی به دو قطب شرق و غرب- دنیای کمونیسم و لیبرال- متکی بود. با پیروزی  انقلاب اسلامی در ایران، همه منتظر فرو پاشی آن بودند. ولی کم کم هم صدایی و همراهی از نواحی مختلف با این انقلاب، باعث شد دشمنان برای خفه کردن این حرکت، جنگ را به ایران تحمیل کنند. این جنگ به نفع کشور ایران و افتخار آفرین برای ملت بود. با پذیرش قطعنامه سال 67  این نهال نوپا، متوقف وموجب سرخوردگی ملت وخوشحالی مستکبرین شد و تحمیل آتش بس به عنوان سندی در جهت اهداف فروپاشی آنها قرار گرفت. استکبار جهانی برای نابودی انقلاب؛ به حرکت ضد فرهنگی روی آورد که همان جریان تمسخر و توهین به مبانی انقلاب اسلامی بود. سلمان رشدی کتاب آیات شیطانی را در راستای تفکر آنهاتدوین نمود که  به پیامبر، همسرانش و حتی به امام خمینی (ره) به طور غیر مستقیم مطالب موهومی نسبت داد.

مدرس حوزه و دانشگاه با تلاوت آیات 53 سوره مبارکه زمر و 80 سوره توبه که می فرماید : «ای پیغمبر تو بر آن مردم (منافق) خواهی طلب مغفرت بکن یا نکن، اگر هفتاد مرتبه هم بر آنها (از خدا) آمرزش طلبی، خدا هرگز آنان را نخواهد بخشید، زیرا آنها (از راه فسق و سرکشی) به خدا و رسول او کافر شدند و خدا فاسقان را هرگز هدایت نخواهد کرد» تصریح کرد: این مجازات بخاطر آثار تمسخر در سلب روحیه، امید، حرکت و تلاش انسان است. مخصوصاً تمسخری که فرد را نسبت به دین و ایمان خود بی انگیزه می کند .

وی افزود: به دنبال جسارت سلمان رشدی، حضرت امام طی بیانیه ایّ، فتوای ارتداد و حکم قتل اورا صادر کرده ودر پی آن بنیاد مستضعفان جایزه ای برای مجری حکم در نظر گرفت .اما برخی از مسئولین در جهت تعدیل این حکم تلاش کردند که با مخالفت و اتمام حجت حضرت امام (ره) روبرو شدند که فرمود:«حتی اگر توبه هم بکند، باید کشته شود ».

قربانی مقدم با بیان مبانی فقهی و شروط ارتداد، اذعان نمود : حکم اعدام چند منظر دارد اولا در بحث ارتداد، حکم، اعدام است . دوماً توبه پذیرفته نیست یعنی حکم اجرا می شود، ولی امکان دارد خدا ببخشد. در نتیجه اگر فرد بالغ از روی قصد واختیار پیامبر را سبّ کرد، حکمش اعدام است .

  مغایرت با آزادی بیان، تروریسم قلمداد شدن مجری حکم وهمچنین بطلان حکم به سبب عدم برگزاری دادگلاه از جمله شبهاتی بود که بر فتوای حضرت امام خمینی مطرح و ایشان عنوان کرد. وی در جواب شبهه ی مغایرت داشتن با آزادی بیان، گفت: آزادی بیان به صورت مطلق در هیچ کشوری وجود نداشته و قابل اجرا هم نیست: مجازات اعدام قائلین به انکار هلوکاست در اروپارا به عنوان مثال مطرح کرد و آن را حربه ای سیاسی دانست و گفت آزادی بیان نباید همراه با توهین باشد در سازمان ملل یکی از قیودی که برای آزادی بیان مطرح است، عدم توهین است و حال آنکه  توهین به معتقدات بیش از یک میلیارد مسلمان هم باشد. آزادی بیان برای ازمیدان بیرون کردن رقیب است. در ایران به گفته امام آزادی بیان، قلم و اندیشه داریم ولی آزادی توطئه نداریم. شعارهای سیاسی از مباحث عقلایی جدا است.

 در جواب شبهه دوم بیان داشت: کلا ًبحث ترور بهانه ای برای سرکوب رقیبان و مخالفین است. به انگیزه سیاسی یا اعتقادی، فردی را کشتن، ترور می گویند. برای کشتن بن لادن در آمریکا دادگاهی تشکیل نشد. اگر ملاک اجرای دستورات دینی و تامین امنیت باشد، ترور بار ارزشی مثبت می یابد .

در جواب شبهه سوم همانطور که گفته شد اصل تشکیل دادگاه است ولی همیشه امکان تشکیل دادگاه وجود ندارد. سلمان رشدی حاضر به حضور در دادگاه نمی شد . گاهی موضوع به حدی واضح است که نیازی به تشکیل دادگاه نیست. رویه ی عقلای عالم این است جایی که ضرورت ایجاب می کندو امکان تشکیل دادگاه وجود ندارد، حکمی که صلاح است ، انجام می دهند. درپایان جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

نشست علمی با موضوع سلمان رشدی

                                                                                        قابل توجه کلیه طلاب

مباحث مهم در رابطه با این نشست علمی:
کیستی سلمان رشدی !!!!
چیستی آیات شیطانی ؟؟؟؟
مبانی تصمیم گیری حضرت امام خمینی(ره) در فتوای به ارتداد سلمان رشدی ؟؟؟
مصطفی مازح الگوی مبارزه

باحضور استاد قربانی مقدم
مورخ دوشنبه 95/11/25
ساعت 15الی 16

لطفا به دوستان خود اطلاع رسانی کنید.

تهذیب زیر بنای گام برداشتن در راه خدا

به گزارش رابط خبر؛مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه ،دیدار خصوصی با آیت الله ناصری ویژه کادرو طلاب فعال در عرصه قرآن مورخ 3 /11/ 95برگزار شد.

آیت الله ناصری (حفظه الله) در ابتدای بیانات گهر بار خود حق اله و حق النبی و رعایت حقوق حضرت احدیت را راهی برای رسیدن به مقامات عالیه برشمردند و خاطر نشان شد که در گفتارو رفتار و اعمال این اهداف تجلی می کند.

ایشان با اذعان این مطلب که  ماهنوز قرآن را نفهمیده ایم و درک نکرده ایم و تنها اهل بیت هستند که قرآن را می فهمند، تصریح نمود، هر حرف از حروف قرآن 70 بطن دارد ما حتی نمی دانیم که علت حروف مقطعه در ابتدای سُور چیست و حتی اینکه چرا در بعضی سورها یک حرف مقطعه، یک آیه محسوب می شود در حالیکه در سوره ای دیگر 5 حرف، یک آیه محسوب می شود.

  آیت الله ناصری در ادامه بیانات فرمود: انس گرفتن با قرآن و عمل نمودن  به فرامین آن از اهداف طلاب ومبلغین است. هرطلبه مبلغ و مبشر و هادی برای جامعه است. این ها راه خداست و زیر بنای آن طبق آیه2 سوره مبارکه جمعه” تهذیب ” است  .دل انسان پر ازرجس و ناخالصی است. حب دنیا حب جاه و مقام ،ریا و کبر .. ، اینها را باید از دل بیرون ریخت هدف از تحصیل، نباید دنیا و متعلقات دنیا باشد .هر طلبه باید دوره اخلاق ببیند. صفات رذیله برای انسان حجاب است ،حجاب مثل سلول آهنی دور او را می گیرد تنها با دل بستن به خدا و اهل بیت می توان از این راه پر خطر گذر کرد.

ایشان در ادامه توصیه های خود فرمود:شما سربازان امام زمان( عج الله) هستید. حضرت شما را به حال خود رها نکرده«إِنَّا غَيْرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُم وَ لَو لَا ذَلِكَ لَنَزَلَكُمُ اللَّأوَاءُ وَ اصطَلَمَكُمُ الْأَعدَاءُ ؛ همانا، ما از رعايت حـال شما كوتاهى نمى ‏كنيم و شما را از ياد نمى ‏بريم،…)

استغاثه و توسل به امام زمان عج الله برای طی کردن مسیر، رسیدن به اهداف معنوی و برطرف شدن مشکلات مادی است. در حد توان ارتباط مستمرتان را با امام زمان حفظ کنید. خواندن دو رکعت نمازبرای حفظ آبرو در نیمه ی شب و آشتی با خدا، توبه از اعمال گذشته و تصمیم برای ترک گناه داشته باشید.  التزام به نماز اول وقت، احترام به والدین، کنترل چشم از نامحرم، تلاوت قرآن، رعایت کُنه حجاب ، از توصیه های پایانی ایشان بود.

لازم به ذکر است گزینش طلاب جهت  دیدار، بر اساس حضور فعال آنها در کلاس تجوید کاربردی بوده است.

کارگاه آموزشی قبله شناسی

قبله یابی

قبله یابی، یکی از امور ضروری است که حتی اگر یک فرد عادی آن را به خوبی بداند، چه در مسافرت و چه در مکان هایی که تاکنون به آنجا نرفته و با آن آشنایی چندانی ندارد،هرگز سر در گُم نخواهد شد. در زمان حاضر نیز به علّت کثرت تردد و مسافرت، موضوع قبله یابی اهمیّت بیشتری یافته است. ضرورت موضوع قبله یابی نیز تا آنجاست که در خانه هر مسلمانی تعیین سمت قبله از واجبات است و بی شک شناخت قبله، مستلزم شناخت جهات می باشد.

علاوه بر نماز که انجام صحیح آن متوقف بر دانستن بخشی از علم نجوم جهت تعیین قبله و وقت اقامه نماز است، برخی دیگر از احکام شرعی هم هستند که با تعیین جهت قبله مرتبط هستند.از جمله می توان به  ذبح حیوانات، دفن میت، احکام تخلّی و دست شویی رفتن به جهت رو به قبله نبودن و… اشاره کرد.

بر این اساس معاونت فرهنگی مرکز تخصص فقه و اصول نفیسه برای آشنایی طلاب این مرکز تصمیم به برگزاری کارگاه قبله شناسی نمودند از کلیه طلاب علاقه مند درخواست می شود که در این کارگاه حضور داشته باشند.